Pages

Monday, March 15, 2010

Sekolah vs Tidur

Jam menunjukan pukul 3 pagi,badan terpusing2,mata berkelip2,tangan menumbuk2 nyamuk. Last2 bangun je tidur,ambil baju2 yg dah lama terperam. Tunggu masa nak campak dalam plastik hitam je,detik hatiku untuk basuh baju.

Sambil2 tunggu mesin berpusing,dok godek2 pc. Tengok cite2 yang belum aku sedut,nasib tak banyak kalau tak jahanam ratio aku..

Azan subuh berkumandang,aku terus tunaikan kewajipan aku sebagai seorang muslim. Lepas tu aku belek2 kitab yg tebal2,ambik semangat dulu untuk menghafal kitab2 ni. Jam dah pukul 7 pagi,mata mula la terkedip2 mintak untuk aku layan. Tapi tangan cuba menampar2,otak mula berfikir untuk ke sekolah...

8 pagi aku bersiap2 dengan macho2,biasa la nak tuntut ilmu ni kena la hensem2,wangi2,bukan untuk dipertontonkan tapi untuk mendapat keberkatan dalam menuntut ilmu. Kaki mula gerak ke sekolah,mata sambil2 tengok gelagat arab.

Sampai dalam kelas aku tengok rakan2 sekelas ku buka buku yg takde pada ku,lalu aku membelek2 beg mana la tau kalau2 aku terbawa ke. Rupa2 nya subjek tu memang aku tak bawa,patut la takde dalam senarai kitab aku. Aku terus menuju ke bawah tengok balik jadual,salah ke catitan aku. Eh,betol dah ni. La....rupanya hari ni isnin. Macam mana aku boleh tak ingat hari ni isnin,mati2 aku ingat ahad..

Pastu aku mula usha kalau2 dah keluar kitab aku yg lagi 1,tengok2 punya la ramai. Tak kan nak berebut lagi kot,koyak lagi la baju aku nanti. Arab ni hari2 penuh,pelik betol aku. Cuba la tetapkan hari yg tertentu untuk pelajar2 luar ni,nak2 orang asia yg berbadan kecil macam aku ni. Akhirnya aku buat keputusan balik rumah je,pergi saja je la kat sekolah..

Walaupun aku pergi tangan kosong hari ni,sekurang2nya aku berjaya melawan tidur ku..hahaha..


Jom ramai2 poei sekolah...

2 comments:

FdausAmad said...

Bro,

boleh bagi no kontek Muayid tak?,

gua nak ajak dia minum teh..dia takde intenet gamaknye ni..

Lu exam jawab cargas cargas..balik kita minu teh sekali gua belanja..

GeNgKaPaK said...

sori beb...die xtglkn ape2 kesan kt aku...aku tny dak2 ni pn xtau no die pe...klo ade nnt aku roger2 lu..

tq bro...doa2kn aku leh blk thn ni