Pages

Friday, October 29, 2010

Perompak Bas Kilang

Suatu hari, sebuah bas kilang yang memuatkan pekerja wanita sahaja sedang menuju kilang kayu yang terletak jauh dari kawasan kampung. Dalam perjalanan tu, mereka terpaksa melalui kebun getah yang sangat luas.

Nak di jadikan cerita, ada seorang mamat dekat tepi jalan menahan bas tersebut. Dengan hajat, hendak minta tumpang. Jadi bas tu pun berhenti la.. Tiba tiba.. lebih kurang 6 orang perompak keluar hendak merompak bas tersebut.

Sorang perompak berkata " Keluarkan dan bagi semua barang kemas yang korang ada.. Cepat..!! "

Sorang pekerja kilang tu membalas" ..tapi.. kami tak bawa barang kemas kalau pergi kerja, duit pun sikit je "

Perompak berfikir seketika " Ha.. macam ni la, sebab korang tak ada barang kemas dan duit.. kami rogol korang semua..hahaha "

Pekerja kilang yang muda berkata " Alalaa... tak akan la makcik makcik yang dekat belakang tu nak rogol jugak..tak kesian ker.."

Tiba tiba.. salah seorang makcik berdiri " Weh.. kau ni, tak paham ke. Kalau dia cakap semua, semua la "

Thursday, October 28, 2010

Surat Rasmi - Cara Minta Kahwin Lagi

Suami bin Lelaki
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.

Isteri binti Perempuan
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.

18 MEi 2009

Puan,

PERKARA : PERMOHONAN UNTUK BERPOLIGAMI

Perkara di atas adalah di rujuk.

2. Sebab utama permohonan ini di lakukan adalah kerana saya ingin melengkapkan kuota yang telah di peruntukkan bagi saya. Buat masa ini kuota yang telah di isi cuma satu, memandangkan masih ada 3 kekosongan, eloklah jika dapat di penuhi secepat mungkin. Pihak yang akan mengisi satu kekosongan ini buat masa ini ialah Cik Hana Fazura binti Ramli yang merupakan setiausaha saya di pejabat. Memandangkan komitmen yang beliau tunjukkan di pejabat amat baik, eloklah jika kita masukkan dia bersama kita di dalam organisasi keluarga kita. Kekosongan yang selebihnya akan di isi di masa akan datang.

3. Untuk makluman pihak puan, yang sebenarnya masalah ini telah lama saya fikirkan tetapi memandangkan poket saya yang selalu nipis, terpaksalah saya tangguhkan dulu permohonan ini di samping kurangnye rasa keyakinan untuk mengemukakan permohonan ini. Kini, setelah saya dapat mengeluarkan kesemua duit pelaburan ASB saya, saya merasakan kembalinya semangat saya yang telah hilang selama ini.

4. Permohonan ini amat setimpal kerana dengan kedudukan sekarang ia menguntungkan kedua belah pihak dan juga pihak ketiga. Selama ini hidup kita bahagia sebab jika tidak, manakan mungkin puan dapat menjadi seperti sekarang. Semua yang puan miliki sudah bertambah besar. Kereta besar, rumah besar, rantai besar dan pakaian besar. Jika dulu potongan puan seperti gitar, kini sudah bertukar menjadi drum. Oleh itu, sudilah kiranya dapat kita kongsi bersama insan lain kebahagiaan kita ini.

5. Pihak puan juga dapat menikmati faedah dari kelulusan permohonan ini kerana puan akan tetap menikmati apa yang telah puan miliki sekarang dengan waktu bekerja lebih singkat dan sistem syif akan di perkenalkan iaitu 1 hari kerja dan 1 hari cuti rehat. Waktu bekerja yang selebihnya akan ditampung oleh pihak ketiga. Kebaikan yang puan akan nikmati ialah waktu rehat yang bebas kerana dalam waktu puan bercuti, saya selaku Penyelia tidak akan memantau aktiviti yang puan lakukan. Pada waktu itu saya cuma akan fokus kepada hasil kerja pihak ketiga. Menguntungkan bukan ?

6. Segala kerjasama dari pihak puan saya dahulukan dengan ribuan terima kasih. Saya amat berharap pihak puan dapat meluluskan permohonan saya ini kerana adalah lebih baik jika kita dapat berkongsi kebahagiaan kita ini bersama insan lain. Saya harap permohonan saya ini di balas dengan senyuman penuh keikhlasan dari pihak puan dan tandatangan puan di atas kertas yang saya lampirkan bukannya balingan periuk nasi, pinggan mangkuk, ketukan senduk dan perkara perkara yang menyukarkan pihak puan untuk melakukannya.

7. Saya harap puan sudi meluluskan permohonan ini. Hadirkanlah senyumanmu sebagaimana ketika kita menyambut orang baru iaitu bayi kita kedalam keluarga kita 10 tahun lepas. Situasinya lebih kurang sama dengan masa kini. Kita akan menerima orang baru juga cuma bezanya ialah jika 10 tahun yang lepas kita perlu menjaga dan membelainya dengan manja bersama tetapi kali ini, setiap urusan penjagaan dan belaian manja akan di laksanakan oleh saya sepenuhnya.

8. Akhir kata, saya harap permohonan saya ini dapat dibalas secepat mungkin. Semoga kita bersama sama dengan pihak ketiga akan dapat melaksanakan program ini dengan jayanya.

Sekian, Terima Kasih.

" BERKORBAN DAN BERKONGSI KEBAHAGIAAN LAMBANG RUMAHTANGGA BAHAGIA "


Yang Ikhlas Memohon,

Suami bin Lelaki

Tuesday, October 26, 2010

Bunuh Diri

Seorang pesakit mental cuba membunuh dirinya dengan terjun ke dalam sebuah sungai tetapi berjaya diselamatkan oleh seorang pesakit mental yang lain pula. Tidak lama kemudian pesakit yang menyelamatkan temannya itu dipanggil oleh doktor yang merawat mereka.

Doktor : Hari ini saya ada dua berita baik untuk awak. Satu berita baik, dan satu lagi berita buruk.
Pesakit mental : Apa dia doktor ?
Doktor : Pertama sekali, tahniah kerana awak dah menunjukkan tanda tanda hampir sembuh daripada penyakit awak kerana awak telah meyelamatkan seorang pesakit yang cuba membunuh diri semalam. Berita buruk pula, pesakit yang awak selamatkan itu didapati telah menggantung dirinya selepas awak selamatkan semalam. Malang sungguh.
Pesakit mental : Oh! begitu rupanya. Sebenarnya saya yang menggantungnya supaya dia kering dengan cepat.
Doktor : #@**_!!*&^_#

Sunday, October 24, 2010

Thank You Seven

Ada seorang pemuda yang baru je pandai bercakap Inggeris. Perkataan yang dia tau pulak seperti : ok never mind, thank you, one, two, three, four five, six, seven dan bye bye

Pada suatu hari pemuda ini bergegas hendak ke tempat kerjanya sebab terlewat, sambil membawa beberapa barang. sedang asyik dia berjalan laju tiba tiba dia terlanggar seorang mat salleh. Habis jatuh barang yang dibawanya, mat salleh itu pun membantu pemuda itu mengambil barang barangnya yang jatuh.

Pemuda : ( Inilah peluangku untuk menguji kehebatanku berbahasa inggeris ) katanya dalam hati.
Mat salleh : Oh, I'm sorry
Pemuda : It's ok, never min. Thank you.
Mat salleh ; Thank you too.
Pemuda : ( hmm.. lepas two, mesti three ) thank you three.
Mat salleh : ( hairan ) what for ?
Pemuda : ( four ? four hmm five ) thank you five.
Mat salleh : Are you sick?
Pemuda : ( alamak, lepas sick.. seven pas aku tak tau dah.. mesti mau cabut ) Sambil mengambil barangnya. Pemuda itu pun berteriak dari jauh. Thank you seveeen! bye bye.
Mat salleh : ( bingung )

Thursday, October 14, 2010

Cikgu Tadika

Ada seorang cikgu tadika yang tak percaya adanya angin. Dia pun berfikir bagaimana hendak mempengaruhi kanak kanak di tadika tersebut supaya tak percaya adanya angin di dalam kelas tersebut. Tiba tiba, dia mendapat satu akal.

Guru tadika : Anak anak, nampak tak pen ini ?
Murid murid : Nampak cikgu.
Guru tadika : Pen ada kan ?
Murid murid : Ada cikgu.

Kemudian guru tadika tadi memasukkan pen itu ke dalam poket dia dan kemudian bertanya lagi.

Guru tadika : Anak anak,nampak tak pen ?
Murid murid : tak nampak cikgu.
Guru tadika : pen ada tak?
Murid murid : tak ada cikgu.
Guru tadika : Anak anak nampak angin tak ?
Murid murid : tak nampak cikgu.
Guru tadika : angin ada tak ?
Murid murid : tak ada cikgu.

Guru tadika itu sangat gembira kerana tujuannya untuk mempengaruhi kanak kanak itu berjaya. Tetapi , dalam kumpulan kanak kanak itu ada seorang budak yang pintar yang bernama Amin lalu dia pun mengangkat tangan.

Amin : Cikgu, boleh saya cakap sesuatu ?
Guru tadika : Boleh,mari ke depan.
Amin : Kawan kawan nampak cikgu tak ?
Murid murid : nampak.
Amin : cikgu ada kan?
Murid murid : ada.
Amin : Kawan kawan nampak otak cikgu tak ?
Murid murid : tak nampak.
Amin : cikgu ada otak tak ?
Murid murid : tak ada.

Monday, October 11, 2010

Shampoo, Sabun dan Ubat Gigi Baba

Seorang salesman sedang mempromosikan produk perusahaannya kepada seorang pelajar kolej. Dia menanyakan pertanyaan tentang produk yang dipakai pelajar tersebut.

" Sabun mana yang anda gunakan selama ini? "

Pelajar tersebut dengan selamba menjawab " Sabun Baba ".

" Kalau deodorant, deodorant mana yang anda gunakan? "

" Deodorant Baba " jawab pelajar itu.

" Minyak wangi? "

" Minyak Wangi Baba ".

" Shampoo? "

" Shampoo Baba ".

Akhirnya dengan kecewa si salesman bertanya lagi, " Ok, apakah jenama Baba ini jenama tempatan atau luar negara kerana saya belum pernah dengar ? Siapa tahu Anda selama ini memakai produk yang tidak sihat ".

Pelajar itu menjawab , " Bukan jenama tempatan atau luar negara. Baba itu rakan sebilik saya ".

Thursday, October 7, 2010

Jack , Queen dan King

Cikgu bertanya kepada murid-muridnya " Siapa yang pandai membilang? "

Seman mengangkat tangan.

" Betul ke kamu pandai membilang? "

" Tahu Cikgu. Ayah yang ajar. "

" Baik, cuba kita lihat. Selepas tiga, berapa? "

" Empat. "

" Bagus. Selepas enam? "

" Tujuh. "

" Selepas sembilan? "

"Sepuluh " jawab Seman.

" Bagus sekali. Rupanya ayah kamu benar benar tahu bagaimana mengajar membilang. Selepas sepuluh berapa? " tanya Cikgu lagi.

Dengan senyum penuh keyakinan, Seman menjawab " Jack, Queen dan King ".

Tuesday, October 5, 2010

Bas Tanpa Pemandu

Lebih kurang pukul 12:00 tengah malam. Mamat sorang ni bersama rakannya ( nama terpaksa dirahsiakan ) dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kuala Selangor melalui jalan Kepong. Setibanya dia di Ijok, di kawasan perkuburan Cina dan kawasan pembakaran mayat India. Tiba - tiba kereta yang dipandunya mengalami kerosakkan.

Mamat ni tak dapat nak menghidupkan enjin keretanya, walaupun dicuba berulang kali. Walhal kereta tersebut baru sebulan dipakai. Mamat ni dan rakannya pun menolak kereta mereka ke bahu jalan dan mereka cuba mencari bantuan jika ada kenderaan yang lalu. Malam dah gelap siapa nak tolong, kereta rosak tepi jalan.

Tiba - tiba mereka terlihat sebuah bas sekolah yang datang dari arah Kuala Selangor. Bas tersebut bergerak terlalu perlahan walhal jarak bas tersebut dengan mereka tidaklah jauh, tetapi bas tersebut tidak jugak sampai - sampai. Mereka menggigil ketakutan, apa taknya, bas tak ada pemandu, tak ada orang langsung, macam mana boleh gerak sendiri. Kaki mula tak boleh bergerak, mamat tu dah mula terkencing dalam seluar, nak lari pun tak boleh, mulut kawan dia mula terkomat kamit membaca jampi serapah nak halau hantu, nak cuba lari tapi tak mampu, mamat tu mula tercium bau macam - macam. Waktu tu Tuhan saja yang tau betapa takutnya mereka.

Bila bas tu dah semakin hampir, memang sah tak ada pemandu, Mamat tu dan kawan dia dah tersandar dekat kereta menanti hantu nak cekik.. tiba2 ?

" Bang, boleh tolong tolak bas ni tak, rosak la bang " Terdengar suara dari belakang bas, mereka ternampak dua orang lelaki India sedang menolak bas tersebut dalam keadaan yang termengah - mengah.

Friday, October 1, 2010

Drebar Baru Kereta Sewa

Kejadian ini terjadi pada malam Jumaat yang lalu. Namanya, Fasha. Kerana terlalu sibuk dan banyak kerja yang harus dibuat dan disiapkan dalam minggu ini maka, Fasha harus bekerja sampai larut malam di office. Ketika ingin pulang Susi menahan teksi untuk mengantarnya pulang.

Fasha : Kampung Sungai Ramal Dalam ya Pak cik

Pak cik kereta sewa itu hanya menggangguk, di dalam perjalanan ke Kampung Sungai Ramal Dalam tidak terjadi percakapan antara Fasha dan Pak cik kereta sewa, mungkin Fasha merasa kepenatan kerna bekerja sampai larut malam. 20 minit lamanya keheningan terjadi, tiba tiba Fasha teringat bahawa duit yang dibawanya tidak cukup untuk membayar tambang kereta sewa. Fasha lalu menepuk bahu belakang Pak cik kereta sewa dengan maksud untuk memberitahu supaya berhenti di kedai minyak didepan untuk mengambil duit di ATM.

Tapi tiba tiba setelah bahu belakangnya ditepuk oleh Fasha, Pak cik kereta sewa itu secara membabi buta memusing stering kereta sewanya ke kanan kemudian ke kiri sambil berteriak bagai kan orang kena histeria, sampai akhirnya kereta sewa itu merempuh tembok penghadang jalan. Nasib baik Fasha dan Pak cik kereta sewa tidak mengalami luka parah.

Pak cik kereta sewa itu kemudian meminta maaf kepada Fasha.

Pakcik : Maaf ya cik, cik tak apa-apa ya? Kenapa di tepuk bahu saya cik, terkejut setengah mati saya cik
Fasha : Laa, takkan ditepuk bahunya aja sudah terkejut

Pakcik
: Sebab hari ini hari pertama saya jadi drebar kereta sewa, cik
Fasha : Habis tu sebelum ni apa pekerjaan pakcik?

Pakcik
: Selama 20 tahun saya jadi Drebar Kereta Mayat
Fasha : Hmmm.. patutla