Pages

Thursday, February 25, 2010

Shollu Alan Nabi s.a.w.



صلى الله على محمد ... صلى الله عليه وسلم
يا نبي سلام عليك ... يا رسول سلام عليك
يا حبيب سلام عليك ... يا رسول الله ... صلوات الله عليك

Ku berjalan jauh dalam rantauan pemikiranku
Menyusuri kembali rangkaian-rangkaian peristiwa
Hitam kelam, putih benderang, silih berganti bermain dalam fikiran
Sedikit demi sedikit bersatu dengan hati
Menyelami ke dasar... kembali... ke awal suatu hakikat...

Telah KAU Ciptakan ya ALLAH
Seorang anak manusia yang suci dan mulia
Yang kerananya, KAU Ciptakan dunia beserta isinya
Yang menuntut ummat ini dari hitamnya kegelapan
Menuju titian yang lurus
Yang sentiasa dilingkupi cahaya nan terang...

Dialah hamba tercinta, sang Penghias mata-mata
Yang dilingkupi dan diselimuti sinarnya nan indah
Yang menerangi hati dan dunia
Yang dicintai dan mencintai
Sosok panutan yang sempurna, insan yang kamil
Sang penunjuk jalan, menuju Keridhaan ILlahi ...

Keutamaannya telah KAU Tampakkan
Dengan kelahirannya yang KAU Agungkan
Sebuah pertanda kesempurnaan....
Gemuruh langit dan bumi bergoncang
Bersahutan lantunan tasbih penghuninya
Suatu ungkapan kegembiraan dalam syahdu
Puji-pujian atas Kemuliaan ALLAH
Atas Rahmat dan KurniaNYA.
Perayaan atas ungkapan syukur yang tak terukur
Saat itu bagaikan terbitnya mentari dipagi hari
Sebulat sinarnya bak senyuman damai nan hangat yang menggantikan kegelapan
Menyapa seluruh penghuni alam raya...
Cahayanya menerangi seluruh dunia...

Dialah manusia yang semasa kecilnya telah KAU Muliakan

Melalui perantaraan dua MalaikatMU, KAU Bersihkan hatinya
Dialah anak yang telah menjadi Yatim Piatu semasa kecilnya
Seorang yang hidup dalam asuhan kasih sayang datuk dan bapa saudaranya
Datuk dan bapa saudaranya yang teramat mengasihi dan menyayanginya.
"Alam yajidka yatimann fa a waa?
Wa wa jada ka dhaa lann fahada
Wa wa jada ka `aa ilann faaghna"
"Bukankah engkau dalam keadaan yatim-piatu
Lalu DiadakanNYA orang yang akan melindungimu?
Dan Menemukan kau kehilangan pedoman,
lalu DitunjukkanNYA jalan itu
Dan Dia Mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan,
Lalu Dia Memberikan kecukupan." (Qur`an, 93 : 6-8)
Selawat serta Salam semoga tercurah kepadanya
Insan mulia yang namanya terukir indah
pada `Arsy berdamping dengan Nama ALLAH...

Dialah manusia, sang Penghulu para Nabi

Yang telah menampakkan ke Nabiannya dalam usia belia
Ditandai dengan kebesaran jiwa dan kecerdasannya
Suatu penisbatan dari ALLAH atas risalah yang akan dibawanya.
Dialah Al-Amin, manusia terpercaya
Sesosok manusia yang terjaga hati dan fikirannya
Dari seluruh nikmat dan tipu daya dunia yang melenakan jiwa
Kenikmatannya adalah merenungkan alam dan keindahannya
Penelusuran dalam yang menghujam batin nurani,
Menembus lapisan langit... menuju Sang RABBi...
Selawat serta Salam semoga tercurah kepadanya
Yang dengan tuntunannya,
manusia diletakkan dalam kemurahan Ampunan Illahi...

Dialah manusia yang sangat... sangat beradab

Makhluk dengan perasaan yang teramat mulia
Manusia dengan watak yang teramat halus
Insan yang memiliki budi pekerti yang luhur
Yang tutur kata dan pandangannya menembus kalbu,
Mengundang segala kecintaan dan penghormatan
Selawat serta Salam semoga tercurah kepadanya...

Dialah manusia yang sederhana, walaupun hidup dalam kemewahan
Dialah manusia yang berjiwa besar, walaupun hidup dalam kemiskinan
Dialah manusia yang bijaksana, dalam menyingkapi hidup dan kehidupan...

Sesaat kemudian di Gua Hira...
Dalam perjalanan ruhaninya mencari arti ma`rifat....
Dalam keheningan dan kesucian jiwanya menembus tabir semua rahsia...
Pembukaan hijab Islam dari ALLAH `Azza wa Jalla
Saat-saat datangnya kebenaran.
Kebenaran akan ALLAH, Al-Khalik, Pencipta dan Pemelihara semesta alam.
Inilah saat-saat turunnya wahyu pertama
"Iqra !

Bismirabbikalladzi khalaq.
Khalaqal insana min `Alaq.
Iqra wa rabbukal Akram.
Alladzi `Allama bil Qalam.
`Allamal insana maa lam ya`lam"

Wahai seluruh penghuni alam raya...

Menangislah.... tersenyumlah............
Rayakanlah kabar gembira ini...
Gerbang manusia menuju Sirat Al-Mustaqim
Berselawatlah.... berselawatlah...
Juga atas Khadijah Al-Kubra isterinya
Penghibur hati dan penenang kalbu...
Wanita pertama beriman ke Rasulan Muhammad
Ya RABB, Limpahkanlah Rahmatmu atasnya...

Ya ALLAH, Ya RABBi.....

Telah KAU Berikan teman hidup yang sentiasa mendampinginya dengan tulus
Telah KAU Berikan kekuatan kepadanya dengan keyakinan dari Wahyu-MU
Yang menjawab seluruh keraguan,
Yang menepiskan seluruh kecemasan
Yang mengubur segala keragu-raguan
Dialah yang menumbuhkan bunga-bunga keTauhidan
Dalam taman kelam lagi gersang
Dialah yang menyinari gelapnya dinding-dinding hati
Dalam jiwa-jiwa yang keras lagi ingkar
Selawat serta Salam semoga tercurah kepada Muhammad
Yang dengan syafa`at darinya, Limpahan Keredhaan ALLAH...

Dialah manusia mulia, Kekasih RABB ku

Yang dengan kemurnian akhlaknya berbuat kebaikan kepada yatim piatu
Yang dengan kemurnian akhlaknya membersihkan jiwa dari kejahiliahan
Yang dengan kemurnian akhlaknya berderma kepada yang memerlukan
Yang dengan kemurnian akhlaknya menyejukkan jiwa-jiwa yang dahaga
Yang dengan kemurnian akhlaknya merendah dan bersujud kepada ALLAH
Yang dengan kemurnian akhlaknya bersabar atas segala cubaan...

Jalan dakwahnya yang lembut, penuh dengan keteladanan
Penuh dengan bakti dan kasih sayang
Ditebarkannya benih-benih kenikmatan dunia dan akhirat
Hidangan maha lazat yang terbalas dengan cacian dan umpatan
Sehingga beratnya beban dalam perjalan, tak lagi ia rasakan
Onak dan duri yang bertebaran, ditapaki dengan senyuman
Hujaman, cercaan dan makian diterimanya dengan keikhlasan
Dialah manusia yang tak pernah tersaksikan berdusta
Ya RABB, Limpahkanlah Kasih dan SayangMU kepada Muhammad
Selawat, Salam, dan Berkah ALLAH semoga tercurah kepada Muhammad...

Telah terpatri kebenaran dari ALLAH didalam dadanya

Yang dengan kebenaran itu, roda perjuangan terus berputar
Sesuai tuntunan dan kaedah-kaedah kebaikan
Yang dengan kebenaran itu, tonggak keyakinan berdiri kukuh
Tak tergantikan walaupun berimbalkan Bulan dan Matahari
Kesahajaan dirinya merupakan wujud kesempurnaan wahyu Illahiah
Wujud keteguhan akidah dan keimanan......
"HasbiyALLAH wa ni`mal wakiil, ni`mal maulaa, wa ni`mal nashiir"

Cukuplah hanya ALLAH, Sebaik-baik Penolong
Sebaik-baik Pemimpin dan Sebaik-baik Pelindung....

Dengan Redha ALLAH, maka arus perjuangan terus mengalir
Membasahi lingkungan sekitar yang dialirinya
Memberikan kesejukan dan menyuburkannya
Membentuk wadi untuk berteduh dan bermesra bersama ALLAH...

Dalam kecemerlangan cahaya akan keindahan
Kemudian datanglah perintah untuk berhijrah
Demi kebenaran, keyakinan dan iman.
"SubhanALLAH wal HamduliLlah,
wa Laa Ila ha IllALLAHu wALLAH hu Akbar"
Dalam kesulitan perjuangan tak dikenal kesulitan
Dalam penatnya perjuangan tak dikenal kelelahan
Sementara kerinduan masih menyelimuti dalam penantian
Mendambakan Kekasih ALLAH yang terbayang dalam kesulitan
Membuat perasaan syahdu, penuh gundah kerinduan dan kasih sayang
Membuat perasaan terngiang akan keagungannya
Insan pembawa khabar gembira, Risalah ALLAH sang Pemuka alam.
Alunkanlah senandung kegembiraanmu
Bersyukurlah kepada ALLAH...
Ucapkanlah Alhamdulillah....
Dialah manusia yang dinanti
Yang menyuarakan kalimat Tauhid dengan penuh keikhlasan...

Waktu ke waktu terus bergulir

Tutur kata atas wahyu ALLAH terus disebarkannya kepada ummat manusia
Meresapkan risalah dan keimanan ke dalam kalbu
Menetapkan kekuatan dan menghapus keragu-raguan
Membangun kebesaran Daulah ALLAH
Bagaikan seorang penjaga taman
Dia memelihara bunga-bunga itu dengan penuh rasa kasih
Disayangi dan direngkuhnya dalam siraman ruhaniah
Dijaga dan disemaikannya dengan penuh kebijaksanaan
Sehingga bunga-bunga merekah dalam suasana kebahagiaan yang memancar dari dalam
Tercermin dalam ungkapan keikhlasan dan kepatuhan
Ya RABB, Limpahkanlah RahmatMU kepada Junjungan kami
Yang menuntun kami, yang menumbuhkan keIslaman dalam diri kami
Yang memperkenalkan diri ini dengan Rahmat dan Kasih SayangMU
Ya RABBi, Yaa Rahman, Yaa Rahim,
Yaa Ghaniy, Yaa Mughni, Yaa Shamad...

Dialah RasuluLlah صلى الله عليه وآله وسلم,

Muhammad bin `Abdillah
Pemilik sifat-sifat paling sempurna
Yang sabar dalam cobaan
Yang teguh dalam pendirian
Yang istiqamah dalam kebenaran
Yang tabah dalam ujian
Yang ikhlas atas segala ketetapan
Yang mencintai dan dicintai
Oleh ALLAH, keluarga, dan ummatnya
Yang adil dalam perlakuan
Yang luhur dalam perangai
Yang terpuji dalam budi pekerti
Yang terjaga dari kesalahan
Yang dimenangkan dalam kebenaran yang hakiki
Yang dibebaskan dari segala belenggu
Yang tindakannya hanya berdasar pada Titah ALLAH semata
Maulidannabiyyi mubarak
Maulidannabiyyi mubarak...

SubahanALLAH walhamdulillah

wa Laa ila ha IllALLAHu wALLAHu Akbar
SubahanALLAH walhamdulillah
wa Laa ila ha IllALLAHu wALLAHu Akbar
Maha Suci ALLAH... Maha Besar ALLAH...
Tetapkanlah hati kita dalam Tuntunan Illahi
Kuatkanlah diri kita dalam jejak Rasul Illahi
Bukalah mata hati, bercerminlah pada diri
Kerasnya hati, runtuhkan dengan tangisan penyesalan
Hitamnya hati, sinari dengan kalimat ketauhidan
Congkaknya diri, basuh dengan renungan akan ketiadaan
Bersukacitalah dalam kelahirannya....
Luapkanlah dalam ungkapan fitrah
Dalam bentangan Laa Ila ha IllALLAH, Muhammadun RasuluLlah..

Karya nan indah : Akhina fiLlah as-Saqqaf

Wednesday, February 24, 2010

In Memory SKPB [1990 - 1995]


bentuk still tak berubah,tukar cat je..


Semalam boleh pulak aku terjumpa budak2 sekolah rendah lame dalam FB,sedangkan dh berbelas tahun tak jumpa. Ade lagi aku masih kenal,sebab muka tak berubah sampai sekarang. Tapi banyak yg dah lupe la,haha..

Darjah 1 - 3 tak banyak sangat kenangan,cume aku ni lemah sikit dalam bab2 ingat name orang ni. Kenangan kena kejar dengan ketua pengawas la,takut kena cabut gigi la. Tapi yg paling banyak 4 - 6,sebab kebanyakan masa tu rupa dorang ni tak berubah lagi.

Insya-Allah kalau umur panjang dan ada masa kite akan buat gathering,confirm dah beranak pinak budak2 ni.Kadang2 bile dok sorang2,tersenyum je sebab tak terfikir pun boleh jumpa korang balik.haha...Ape2 pun aku doakn korang berjaya dalam ape jugak bidang yg korang ceburi,jangan lupo den dah la..

Tuesday, February 23, 2010

Rahsia Tarikh Kelahiran

1] Tarikh Lahir pada 1, 9 & 24

Pada umumnya pasangan ini bersifat pendiam & konservatif. Namun dengan orang-orang tertentu dia cepat mesra. Tapi pasangan yang lahir tarikh ini mudah terperasan. Kerana sifatnya itu menyebabkan ramai orang yang tidak menyukainya. Namun begitu dia tetap dikagumi kerana bersikap serius terutamanya yang berhubung dengan orang ramai. Dalam hal percintaan,dia sanggup berhabis semata-mata untuk memenuhi segala keinginan pasangannya. Tapi hati-hati kadangkala dia lebih mementingkan persahabatan daripada percintaan dan lebih rela memutuskan cintanya demi sebuah persahabatan yang telah terjalin lama.


2] Tarikh Lahir pada 2, 11 & 30

Orangnya perasa dan mudah tersinggung. Sifatnya yang suka menyendiri membuatkan dia lebih suka tinggal di rumah. Ramai orang suka bergaul denganya kerana perwatakannya yang lembut & ramah. Dia paling benci jika cintanya ditolak atau dikhianati oleh orang yang benar-benar dicintainya. Namun begitu dia selalu bersikap sabar dan tidak terburu-buru dalam bertindak. Sayangnya untuk urusan masa depan dia bersikap pesimis sering mengalah sebelum mencuba. Oleh itu mesti ada yang mendorongnya agar tidak terus terjebak dengan sikap pesimisnya.

3] Tarikh Lahir pada 3, 18 & 29

Sabar serta pandai menguasai diri adalah ciri yang khas bagi pasangan yang lahir pada tarikh ini. Tapi jangan cuba mempermain-mainkannya,dia akan mengamuk dengan hebat. Dia tergolong pasangan yang bijaksana dan bertanggungjawab. Sifat jujur & ramah adalah modal utamanya dalam bergaul. Tapi dalam soal cinta dia merupakan pasangan yang susah untuk dimengertikan.

4] Tarikh Lahir pada 4, & 13

Pasangan yang lahir pada tarikh ini adalah seorang yang pandai,suka bergaul dan mudah berubah pendapat. Dia seringkali tidak yakin dengan diri sendiri. Dalam soal cinta,dia tergolong pasangan yang mata keranjang dan suka bertukar-tukar partner. Sifat ini membuatkan orang tidak suka apa lagi untuk bersimpati dengannya. Dia sering bersifat dingin kepada orang lain kerana menganggap orang lain merupakan faktor penyebab timbulnya masalah. Tapi dia memiliki sifat kelakar,mudah ketawa dan kadangkala bersikap keanak-anakkan.

5] Tarikh Lahir pada 5 & 17

Yang lahir pada tarikh ini adalah seorang yang optimis,bercita-cita tinggi dan punya kecederungan untuk berprestasi. Namun begitu dia adalah seorang yang berwatak keras dan apa yang diinginkan selalunya dipenuhi. Memandangkan sesuatu selalunya dari segi yang menguntungkan. Tapi sayangnya dia suka menganggap remeh pada orang lain. Dalam soal cinta,berhati-hatilah kerana dia suka bertukar-tukar pasangan.

6] Tarikh Lahir pada 6, 14 & 27

Dia adalah seorang pasangan yang tidak mahu kalah dan pantang menyerah. Kejujuran dan keadilan merupakan sifat yang membuatkan dia disegani. Dalam soal cinta dia ingin memberi yang terbaik kepada orang yang dicintainya. Namun begitu harga dirinya terlalu tinggi sehingga dia tidak pernah mengerti mengapa seseorang itu menolak kebaikannya.

7] Tarikh Lahir pada 7, 28 & 31

Dia adalah seorang yang bersifat terbuka berterus terang & jujur. Namun dia mudah sekali terpengaruh dan ingin mencapai sesuatu itu dengan cara mudah. Cinta baginya sering diertikan sebagai pengisi masa lapang. Semasa bercinta dia sangat berhati-hati dan suka sekali merayu dan kalau pasangannya curang dia dengan mudah meninggalkannya.

8] Tarikh Lahir pada 8 & 23

Dia bersifat peramah dan mudah perasa. Kepada teman-teman dia bersifat lembut & bijaksana. Namun begitu dia tersisih dari teman-teman kerana rasa rendah diri yang terlalu menebal. Dia memerlukan suasana yang seimbang baik sewaktu berfikir mahupun dalam kehidupan seharian. Kelemahan yang paling menonjol ialah gugup dan selalu dihantui perasaan khuatir tetapi dia adalah seorang yang penjimat. Dalam urusan cinta,dia seorang yang tabah dan rela berkorban.

9] Tarikh Lahir pada 10, 16 & 21

Suka bekerja keras,memiliki nafsu yang tinggi dalam usaha mencapai cita-citanya. Dalam pergaulan sehari-hari dia merupakan orang yang mudah tersinggung. Namun begitu dia seorang yang jujur & tabah dalam menghadapi persoalan. Soal cinta dia sangat setia dan sebab itulah dia mudah disenangi. Tapi dia seorang yang terlalu cemburu. Kalau baik dia sangat baik dan kalau jahat dia merupakan orang yang paling jahat.

10] Tarikh Lahir pada 12 & 19

Orang yang lahir pada tarikh ini memiliki sifat suka dipuji. Dia berharap setiap orang akan menganggapnya sebagai juara. Pada dasarnya dia suka berdandan dan berpakaian rapi. Kerana itu dia sering membelanjakan wangnya untuk menunjukan penampilannya. Dalam kehidupan sehari-hari dia adalah pasangan yang disegani kerana bakat kepimpinannya. Sifatnya yang bijaksana membuatkan dia disegani dalam pergaulan. Dalam urusan cinta,dia adalah pasangan yang sangat susah untuk dipercayai.

11] Tarikh Lahir pada 15, 20 & 26

Jangan mengharapkan sifat romantis dari pasangan yang lahir pada tarikh ini. Dia tergolong dalam orang yang kurang serius,bersikap bodoh dalam menghadapi sesuatu. Namun begitu dia selalu bersikap penuh pengertian bila menghadapi sesuatu masalah. Dia sangat benci pada perkara-perkara yang berbau keributan terutama yang menimbulkan huru-hara. Dalam hal percintaan dia menuntut untuk lebih diberi perhatian tapi dia jarang mengambil berat pada pasangannya. Namun begitu sikapnya disenangi oleh kawan-kawan.

12] Tarikh Lahir pada 22 & 25

Wataknya paling susah untuk dimengertikan. Kadangkala dia disukai kerana kebaikannya dan kadangkala dia dibenci kerana perbuatannya. Namun buat teman-teman dia merupakan orang penuh pengertian. Dalam pelbagai situasi dia lebih suka merendahkan diri jarang sekali mahu menonjolkan kelebihannya pada orang lain. Pasangan jenis ini terkenal sebagai perayu dan sebab itulah dia diberi jolokan seniman asmara.


Nafsu yg tinggi ke..adoii la..haha

Monday, February 22, 2010

Maulidur Rasul s.a.w.



Maulidur Rasul (dalam bahasa Arab bermaksud kelahiran Rasul) adalah hari bersejarah keputeraan Nabi Muhammad s.a.w. Hari ini jatuh pada hari ke-12 bulan Rabiul Awal sempena kelahiran Nabi yang jatuh pada pada hari Khamis 12 Rabiul Awal Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April 571. Baginda adalah nabi terakhir yang diutus oleh Allah Subhanahu Wataala. Tapak kelahiran baginda pula kini mempunyai satu bangunan kecil yang dikenali sebagai Maulid Nabi.

Setiap tahun pada hari itu, umat Islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad s.a.w dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya. Banyak kelebihan dan keistimewaan yang akan dikurniakan oleh Allah Subhanahu Wataala kepada mereka yang dapat mengadakan atau menghadiri majlis Maulidur Rasul.

Kita dapat lihat betapa besarnya kelebihan orang yang memuliakan majlis keputeraan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam, kerana bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pun dikira mendapat pahala dan dimuliakan. Sememangnya bernazar untuk melakukan sesuatu yang baik merupakan doa dan dikira amal salih.

Jelas kepada kita bahawa pembalasan Allah Subhanahu Wataala terhadap kebaikan begitu cepat sehinggakan terdetik sahaja di hati hendak berbuat kebaikan, sudah Allah Subhanahu Wataala akan memberi pembalasan yang tiada ternilai. Seseorang yang beriman, kuat bersandar kepada Allah, ketika di dalam kesusahan dia tetap tenang dan hatinya hanya mengadu kepada Allah dan mengharapkan pertolongan dan kasih sayang Allah Subhanahu Wataala.

Keberkatan mengadakan Majlis Maulud itu bukan sahaja didapati oleh orang yang mengadakan majlis itu, tetapi seluruh ahli rumah atau orang yang tinggal di tempat itu turut mendapat keberkatannya.

Sunday, February 21, 2010

I Love U

How to say I Love You in 100 Languages !!!

English - I love you
Afrikaans - Ek het jou lief
Albanian - Te dua
Arabic - Ana behibak (to male)
Arabic - Ana behibek (to female)
Armenian - Yes kez sirumen
Bambara - M'bi fe
Bangla - Aamee tuma ke bhalo aashi
Belarusian - Ya tabe kahayu
Bisaya - Nahigugma ako kanimo
Bulgarian - Obicham te
Cambodian - Soro lahn nhee ah
Cantonese Chinese - Ngo oiy ney a
Catalan - T'estimo
Cheyenne - Ne mohotatse
Chichewa - Ndimakukonda
Corsican - Ti tengu caru (to male)
Creol - Mi aime jou
Croatian - Volim te
Czech - Miluji te
Danish - Jeg Elsker Dig
Dutch - Ik hou van jou
Esperanto - Mi amas vin
Estonian - Ma armastan sind
Ethiopian - Afgreki'
Faroese - Eg elski teg
Farsi - Doset daram
Filipino - Mahal kita
Finnish - Mina rakastan sinua
French - Je t'aime, Je t'adore
Gaelic - Ta gra agam ort
Georgian - Mikvarhar
German - Ich liebe dich
Greek - S'agapo
Gujarati - Hoo thunay prem karoo choo
Hiligaynon - Palangga ko ikaw
Hawaiian - Aloha wau ia oi
Hebrew - Ani ohev otah (to female)
Hebrew - Ani ohev et otha (to male)
Hiligaynon - Guina higugma ko ikaw
Hindi - Hum Tumhe Pyar Karte hae
Hmong - Kuv hlub koj
Hopi - Nu' umi unangwa'ta
Hungarian - Szeretlek
Icelandic - Eg elska tig
Ilonggo - Palangga ko ikaw
Indonesian - Saya cinta padamu
Inuit - Negligevapse
Irish - Taim i' ngra leat
Italian - Ti amo
Japanese - Aishiteru =watashiwa anatawa sukidesu(saya suka awak)
Kannada - Naanu ninna preetisuttene
Kapampangan - Kaluguran daka
Kiswahili - Nakupenda
Konkani - Tu magel moga cho
Korean - Sarang Heyo
Latin - Te amo
Latvian - Es tevi miilu
Lebanese - Bahibak
Lithuanian - Tave myliu
Malay - Saya cintakan mu / Aku cinta padamu
Malayalam - Njan Ninne Premikunnu
Mandarin Chinese - Wo ai ni
Marathi - Me tula prem karto
Mohawk - Kanbhik
Moroccan - Ana moajaba bik
Nahuatl - Ni mits neki
Navaho - Ayor anosh'ni
Norwegian - Jeg Elsker Deg
Pandacan - Syota na kita


Selamat Beramal...

Saturday, February 20, 2010

MB Datang Ziarah

19/2/2010 - Ketibaan MB noghori den,datang ziarah anak2 eh kek sini. Den sebona eh masuk ni 2 kali dah sompek jumpo MB kek cni,yo la kek malaysia lom tontu dapek jumpo kan. Jadi den pun ambik la maso ni tuk tengok dari dokek,beso kek telivisen yo..

Majlis berlangsung kek umah noghori,den datang 5 hari awal tuk nolong kawan2 sediokan persiapan. Banyak gak la kojo yg den buek,dari dopan bawak kek belakang. Tapi kojo 5 minit yo,membuto eh 5 jam..haha

Pak asan suh nolong dio masak,tapi bukan nolong sajo doh. Kot den nak cito satu persatu,wartawan yg datang ari tu takdo kojo lak kn. Jadi kalau nak tau selanjut eh,baco la surat khabar yo. Dalam bito pun tak silap ado gak cito eh,tapi ghoman den takdo la. Bukan apo,kot wartawan 2 tomu ghamah den ko,tangkap gamba den ko,takut sodeh lak mak den nengok tang malaysia nanti.

Apo pun,meriah jugak la. Walaupun ponek angkek barang pindah umah pun tak abih laei,tambah pulak ponek kojo MB nk datang. Apo pun timo kasih la kek MB ngn rombongan yg datang jonguk kek sini..


P/s : Kalau tak paham bahasa kat atas tu,cari dalam kamus dewi bahasa negeri sembilan jilit ke 9..

Monday, February 15, 2010

Kembali Ke Zaqaziq

Hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri. Lebih baik negeri sendiri,tu la pepatah yg membuat aku kembali semula ke zaqaziq. Lagipun subjek aku macam susah je fasa ni,jadi boleh fokus sikit la dekat zaqaziq ni.

Apa2 pun,kegembiraan yg terserlah bagi warga zaqaziq yg merindui aku..hahaha

Tuesday, February 9, 2010

Tanda - tanda Mati Semakin Hampir


Al-Fatihah..


-TANDA 40 HARI-

Tanda akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka Malaikat Maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita,antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi Malaikat Maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi,mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun Malaikat Maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.


-TANDA 7 HARI-

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.


-TANDA 3 HARI-

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu di mana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.


-TANDA 1 HARI-

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.


-TANDA AKHIR-

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.


Sesungguhnya mengingati mati itu adalah bijak...

Sunday, February 7, 2010

Hikmah Pakai Purdah


rasa2 awek ni ade lesung pipit x?


Mengenali Dara Melalui Raut Wajah Dan Pipi..

Mengenali raut wajah seseorang gadis itu tidak mempunyai dara lagi atau ia masih suci adalah terlalu mudah dengan hanya sekali pandang sahaja berbanding penelitian secara jarak dekat,umpamanya pada tapak tangan.

Penelitian secara terbuka kepada raut wajah biasanya boleh dilihat dengan hanya melalui pandangan pertama sewaktu berkenalan, atau pada rakan anda sering bertemu. Ramai gadis atau wanita yang tidak mengetahui rahsia tentang kejelitaan mereka terletak pada pipi. Pipi yang lembut,tidak berjerawat serta sentiasa berseri akan memperlihatkan kejelitaan si gadis itu. Sudah tentu semua gadis menginginkan pipi mereka tidak berjerawat,gebu,kemerah-merahan dan menampilkan keayuan kerana kelembutan pipinya. Akan tetapi harus diingatkan,tidak semua gadis beranggapan kecantikan itu hanya pada raut wajahnya yang kelihatan berseri kerana berjerawat.

Kehilangan dara juga boleb menyebabkan raut wajah seseorang gadis itu kelihatan tidak berseri. Namun begitu kadang kala kita dapat lihat ada isteri orang yang terserlah kejelitaanya pada wajah yang manis dan cantik sehinggakan kaum lelaki lupa dan tidak pasti samada wanita yang mereka lihat itu isteri orang atau masih gadis. Adalah tidak mustahil jika ramai yang berkata,isteri orang atau janda adalah lebih jelita berbanding anak gadis atau mereka yang belum berkahwin.

Itulah hikmahnya bentuk pipi yang menampilkan kejelitaan itu ada bukti yang menyatakan seseorang gadis itu masih suci atau tidak. Perkara ini tidak ramai yang mengetahui bahawa gadis yang cantik adalah gadis yang masih suci. Jelasnya tidak terkecuali kaum ibu atau isteri orang lebih cantik dari seorang gadis.

Untuk mengenali seseorang gadis itu masih dara atau isteri orang, atau janda melalui pipinya ialah dengan meneliti secara sambil lalu kepada bentuk pipinya seperti berikut:

Pertama: Jika pipi gadis itu licin,gebu dan kemerah-merahan serta tidak langsung memakai peralatan solek seperti pemerah pipi,bedak atau cecair pelembab muka,bermakna gadis itu masih suci. Gadis yang masih suci selalunya tidak berminat untuk bermake-up. Terdapat juga gadis yang masih suci suka bernake-up,tetapi cara mereka bermake-up tidak terlalu menonjolkan imej mereka seperti seorang yang benar-benar untuk memikat lelaki.

Kedua: Pada raut pipi gadis yang masih dara, kelihatan merah apabila disentuh lelaki yang bukan muhrim. Kadangkala raut wajah mereka menjadi merah ketika berbual-bual dengan lelaki yang tidak dikenali atau baru berkenalan. Gadis yang tiada dara biasanya tidak terlalu sukar untuk menyesuaikan diri mereka untuk tujuan berkenalan dengan lelaki samada yang baru dikenali atau sudah biasa.

Ketiga: Pipi gadis yang sudah biasa dicium kelihatan tidak merah kerana ianya sudah menjadi kebiasaan dan tiada sensitif terhadap ciuman yang mereka terima daripada sesiapa pun. Pipi yang merah apabila dicium,bermakna gadis itu tidak pernah dicium oleh lelaki sebelumnya melainkan yang muhrim,seperti abang, ayah atau datuk lelaki mereka.

Keempat: Kelihatan beberapa garis melintang pada pipi kiri dan kanan seseorang gadis yang sudah melakukan hubungan seks. Jika kita lihat sesetengah gadis yang mempunyai lesung pipit,lesung pipitnya kelihatan melekuk jauh ke dalam dan terserlah kejelitaan gadis itu. Tetapi jika gadis itu sudah melakukan hubungan seks,lekukan lesung pipitnya tidaklah terlalu dalam dan di sisi lekukan lesung pipitnya terdapat garis yang seakan mengekori pipinya. Garis ini menunjukkan si gadis sudah bersuami atau sudah biasa melakukan hubungan seks.


P/s: Aku pun tak tau statement ni fakta or auta,haha.. Pada si jejaka-jejaka,tenunglah muka awek korang sedalam2nye.Pada si gadis-gadis,cuba mengelak kalau lelaki tenung lama2...hahaha

Saturday, February 6, 2010

Opah Sakit Lagi?

Semalam adik aku bagi tau opah masuk hospital lagi,kali ni opah sakit ape pulak?rupenye opah terjatuh sebab terlanggar bendul,masa kejadian letrik takde.Lepas solat jumaat aku terus call mak,tanya apa yg dh berlaku.

Kaki opah patah,isnin ni masuk besi.Bile mak aku cakap macam tu je,aku terus terpikir kalau orang muda pun bile kena macam tu tak tahan sakit ni kan pulak opah.Sian opah,moga opah cepat sembuh.

Marilah kite same2 berdoa agar opah aku (Moriam Hasiah bt Hashim) cepat sembuh,aminnn

Thursday, February 4, 2010

Tanda - tanda Kecil Kiamat

Buat renungan bersama :-

1- Seorang isteri bekerja dalam satu syarikat dengan suaminya. (Malah isteri berpangkat lebih besar)

" Dari riwayat Ibnu Masud: "Di pintu gerbang (dekatnya) hari kiamat: Salam hanya kepada orang yang khusus (sudah dikenalinya), tersebar dan berkembangnya perdagangan sehingga seorang isteri membantu suaminya berdagang" - Sahih Lighairihi Riwayat Ahmad

2- Banyaknya berlaku gempa bumi

3- Munculnya gaya hidup mewah dan manja di kalangan umat Islam

" Apabila umatku berjalan dengan sombong dan yang melayan mereka adalah putera-puteri raja, putera-puteri Parsi dan Rom, maka orang yang paling buruk akan berkuasa terhadap orang yang paling baik (pilihannya)." - Riwayat Tarmizi, Sahih Abdullah ibnu Umar r.a.

4- Terasa berat untuk menjalankan syariah (zakat dijadikan hutang)

5- Berkurangnya sifat amanah

6- Akan terdapat ramai anak luar nikah

7- Orang akan melakukan homoseksual

8- Orang akan mendirikan hubungan dengan orang tak dikenali dan memutuskan hubungan dengan yang rapat dan disayangi

9- Akan terdapat banyak pengkritik, pembawa-cerita, penikam-belakang dan pengejek dalam masyarakat

10- Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda

" Pada akhir zaman akan muncul suatu kaum yang mencelupi rambut mereka dengan warna hitam seperti 'bulu merpati' yang mereka itu tidak akan mencium bau syurga." - Sahih Abu Daud & Nasai

11- Jarak-jarak antara pasar menjadi dekat (menunjukkan banyaknya kegiatan perdagangan)

" Banyaknya sifat bohong, pendeknya waktu, dekatnya jarak-jarak antara pasar-pasar." - Riwayat Bukhari

12- Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai

" Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai." - Sahih Muslim

13- Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar

" Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar" - Riwayat Ahmad

14- Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita

" Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu" - Sahih Muslim

15- Bulan sabit kelihatan besar

" Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit." - Riwayat Thabrani

16- Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. "Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang."

17- Menghias masjid dan membanggakannya

" Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai

18- Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik

19- Bermaharajalela alat muzik

" Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah

20- Penaklukan Baitulmuqaddis

" Dari Auf b. Malik r.a., katanya, "Rasulullah s. a. w. telah bersabda:"Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat." Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari

Ferrari Factory









Bile la dapat pakai kereta macam ni...