Pages

Friday, December 24, 2010

Vibrate

Di dalam satu bilik darjah, semua pelajar tidak dibenarkan untuk bercakap. Tetapi ada seorang budak yang bernama Manap bergegar-gegar sehingga mengganggu pengajaran yang disampaikan oleh si cikgu.

Cikgu : Manap, kenapa awak bergegar-gegar ? Awak tak sihat ke ?

Manap : Maaf cikgu. Saya terpilih opsyen ‘vibrate’. Saya tukar kepada silent ya.

Wednesday, December 15, 2010

Suamiku

Seorang ibu muda sedang mengadu pada temannya " aku terpaksa meminta cerai dari suamiku ".

" Kenapa? " tanya temannya kehairanan.

" Habis, sampai setiap malam kerjanya keluar masuk disko " jawab si ibu muda.

" Ohh, jadi suami kau tu kaki disko la ye? " tanya temannya lagi.

" Bukan begitu, sebenarnya dia ke sana mencari aku " sambung si ibu muda.

Sunday, December 12, 2010

Hukuman Mati

Seorang warden penjara cuba untuk menghiburkan tahanan penjara yang akan menjalani hukuman mati di atas kerusi eletrik, gilirannya akan tiba sebentar nanti

" Jangan takut, daya voltagenya sangat tinggi. Lagi pun ia terjadi dalam waktu yang amat singkat ".

Kebetulan pula terdengar laungan kesakitan yang amat luar biasa kuatnya dari bilik yang berlainan, laungan tersebut berpanjangan.

" Saya pergi ke sana sebentar untuk melihat ye " kata warden penjara

Tak lama kemudian warden tersebut kembali, dengan selamba ia berkata

" Tak ada masalah yang berlaku, cuma masalah teknikal sahaja. Tadi itu rupanya eletrik terputus, maka digunakan lilin sebagai gantinya. Itu saja, jangan risau la ".

Thursday, December 9, 2010

Untung

Dalam siaran berita terkini disalah satu TV swasta, ada memuatkan berita rompakan di sebuah kedai elektronik di ibu kota. Kerugian dianggarkan berjumlah RM3 juta. Seorang pemberita dilihat sedang menemuramah pemilik kedai tersebut.

Pemberita : Berapakah kerugian yang Tokey alami kerana rompakan ini ?

Tokey : Aiyaa gua lasa aaaa.. kila-kila.. 3 juta libeeh, tapi waa masih untung wooo.

Pemberita : Macam mana pulak tokey boleh kata masih beruntung ?

Tokey : Gua masih beruntung aaa.. kilana itu keculian terjadi ini hali, bukan semalam aa.

Pemberita : Habis tu apa bezanya semalam atau hari ini Tokey ?

Tokey : Aiyaa kilana ini hari semua wa punya balang.. wa sudah kasi liskaun 50% semalam talak liskaun.

Tuesday, December 7, 2010

Disko XYZ

Seorang lelaki dalam keadaan kelam kabut, masuk berjumpa seorang teman yang boleh dipercayai untuk meminta nasihat.

" Bini aku dah berlaku curang terhadap ku. Setiap malam dia ke Disko XYZ untuk mencari jantan. Malah dia akan meniduri mana mana jantan yang mengajaknya. Arghhh!!! Dah naik gila aku. Apa yang patut aku lakukan? ".

" Bertenang " kata si teman. " Tarik nafas dalam dalam. Lepaskan perlahan perlahan. Sekarang, cuba kau beritahu aku pukul berapa bini kau biasa pergi kesana dan lokasi Disko XYZ itu "

Sunday, December 5, 2010

Wanita dan Lelaki Tua

Seorang wanita sedang berjalan menuju ke arah seorang lelaki tua yang sedang berehat di serambi rumahnya. Setelah tiba, wanita itu berkata " Saya tengok encik ni ceria aje. Apa rahsia yang menyebabkan encik panjang umur dan sentiasa ceria? "

" Takde rahsia apa pun. Cuma saya merokok 3 kotak besar sehari, minum arak, makan makanan berlemak, makanan segera dan tak pernah sekalipun bersenam " kata lelaki itu.

" Wah! Hebatnya encik " kata wanita itu. " Berapa usia encik sekarang? "

" Dua puluh empat ".

Friday, December 3, 2010

Kantoi

Seorang lelaki bercerita pada seorang temannya.

" Dulu aku ada segalanya. Wang, rumah besar, kereta malah, aku juga ada wanita yang cantik. Sekarang dalam sekelip mata, semuanya dah hilang ".

" Oh kesiannya. Apa yang berlaku ? Kau diisytihar bankrap ke? " tanya si teman penuh simpati.

" Ahh, tak lah. Bini aku dapat tau "

Thursday, December 2, 2010

Sumbangan

Di sebuah kampung, seorang penghulu mendapati salah seorang penduduk kampungnya yang bernama Lamin tidak pernah membayar tuntutan bulanan kampung. Lamin memang terkenal dan merupakan salah seorang yang terkaya di situ. Penghulu mengambil keputusan untuk berjumpa dengannya.

Tok Penghulu : Selamat pagi En. Lamin.

En Lamin : Selamat pagi, ada apa Tok .. pagi pagi datang ke mari ?

Tok Penghulu : Begini, saya telah mendapati bahawa hanya En. Lamin seorang sahaja yang tidak pernah menyumbang untuk kampung kita. En. Lamin ni kan seorang yang kaya dan berjaya, saya rasa tiada masaalahnya untuk sumbangan yang begitu kecil. Lagipun untuk kemajuan kampung ini juga.

En Lamin : Aduh tok, adakah tok tahu ibu saya sedang sakit dan memerlukan banyak wang untuk mengubatinya ?

Tok Penghulu : Waduh, kalau begitu... saya tak tau pula.

En Lamin : Apa Tok tau juga kalau saudara saya itu seorang veteran perang yang kudung serta buta dan memerlukan biaya perawatan ?

Tok Penghulu : Kalau begitu, tok minta maaf ( sebelum tok penghulu selesai meminta maaf, En. Lamin memotong dan menambah )

En Lamin : Apa tok juga tahu kalau suami kakak saya sudah meninggal dan dia meninggalkan isteri dan 3 anaknya tanpa harta dan warisan ?

Tok Penghulu : ( sekali lagi tok penghulu cuba untuk meminta maaf ).

En Lamin : Jadi, pendek kata. Mereka sendiri saya tidak pernah bagi sumbangan. Inikan pula nak bagi sumbangan untuk tok.

Wednesday, December 1, 2010

Harta Pak Pandir

Pak Pandir adalah seorang anak yang baru saja mendapatkan harta warisan setelah ayahnya meninggal. Tetapi ia bingung di manakah ia perlu simpan wang tersebut. Hendak simpan di bank takut kalau kalau banknya bangkrup. Diletak dibawah bantal, nanti diambil pencuri.

Setelah berfikir cukup lama, akhirnya ia mendapat idea, dia menanam wang itu dibelakang rumahnya, lalu memasang papan peringatan dengan tulisan yang sangat besar " TIDAK ADA WANG DISINI! ". Ternyata temannya Pak Pandir yang bernama Si Luncai melihat apa yang dilakukan Pandir.

Setelah lewat tengah malam, Luncai pun menggali tanah itu untuk mengambil wang tesebut. Setelah ia mendapatkan wang itu dan supaya tidak dicurigai, maka Luncai mengganti tulisan yang ditulis Pandir dengan ayat " BUKAN LUNCAI YANG AMBIL! ".