Pages

Sunday, July 26, 2009

Hari demi hari

Mungkin esok.....mungkin juga lusa.....kemungkinan juga minggu depan....hati aku makin lama makin xtenteram....buat tu xkena...ni xkena...hampir dikatakan suma benda xkena bagi aku...walaupn aku dah lalui benda ni 4x sebelum ni....tapi aku dapat rasakan debaran kali ni lagi kencang dari sebelumnya...

Arghhhh.....naik beku pale otak pikirkan benda ni....nak ikutkan hati memang nak cepat...tapi bila pikir2 balik comeh pun ade....cuba korang pikirkan apa yg membelenggu aku?ya betol cik ceplos....natijah imtihan...bak kata org perak result exam...org sabah lak keputusan peperiksaan...ni lah yg buat aku xtenang duduk...untuk mengelakkn dari benda ni terus aku pikir bagai nk gilo..aku cuba tuk tak bersendirian....aku sibukn diri aku ngn perkara2 yg aku xpernah buat sebelum ni...

Tapi aku redha dengan ketentuan-NYA...aku yakin allah tidak kn mengecewakan hamba-NYA...moga kta sama2 pulang ke mesia tahun ni membawa segulung ijazah yg aku tunggu selama 5tahun.....insyaallah kejayaan milik kita bersama....

hamba yg kerdil.....

Thursday, July 16, 2009

Kuburnye pyong yang....

'Bola 1...bola 1...pangilan over'..ku kedengaran suara2 penjahat yg cuba menghancurkn negaraku...

'tentera kukuhkn benteng'...jerit sarjan senin...1 demi 1 kubu telah dimasuki tentera lawan...serangn pertama dgn mudah kami bentes ngn keras tapi bile masuk serangan kedua askar2 ku mula goyah....

Masuk ni dah 5 kali negaraku di serang hendap oleh pihak musuh...4 kali sebelum ni dgn mudah kami melawan....tapi kami lalai dgn kemenagan...tentera portugal dgn bantuan jerman nekad untuk serang hendap kali ke 5....dgn bantuan kedua2 negara tersebut kami mula goyah...tp dgn nekad satria yg ada kami terus mempertahan kn negara tercinta...

Tembakan bertubi2 di tujukan kepada kami...atas..bawah..kanan..kiri...suma telah di kepung oleh pihak musuh...

'tuan...tentera kita dah ramai mati...ape kite perlu lakukan...'sarjan senin berlari kepadaku dgn muka yg panik...

'2 la...tadi dorg ni tdo banyak sgt...kan dah xlarat nk perang...'nadaku yg keluh kesah menjawab...

Serangan terus menganas...kami kehabisan peluru....memandangkn dengan keazaman yg ada kami gunakn segala peralatan yg ada tuk mempertahankn negara...ada yg guna keris...parang...kapak...yg bawak sumpit pn ada...2 tidak penting...cuma sekarang misi kami tuk jatuhkan pihak musuh...........

Kedebabom..........negaraku musnah juga....ramai yg telah mati...tapi aku sempat selamatkn diri...lari dari negara yg telah musnah....

Dengan tekad dan keazaman yg kuat.....aku telah menubuhkn negara yg lain tuk membalas dendam diatas kehancuran pyong yang...


tuan mejar.....

Saturday, July 11, 2009

Bawak anak2 ke jalan yg benar II...

Hari ke 3 (7 julai 2009)


Pait bangun la...dah kol bapo ni...copek ckt..'kejut paid suh copek ckt'....last2 pas zohor gak kami gerak....destinasi kali ni ke giza....besa la mesir ni kn terkenal ngn piramid...sbb ape nk g mesir...sbb nk tgk piramid....cb la ziarah makam ulamak ke...(dorg ni tol la...huhu)


Kami mula gerak ke ramsis pastu langsung naik metro ke giza...jumpa la ngn sorang arab ni..tunjuk cara2 nk gi ke sana...padehal ana memang dah tau..cuma nk jaga hati arab 2...dgr je la...smpai di giza hampir kol 4 ptg...tp sebelum masuk siap bertengkar lg ngn arab...ye la anak2 ni mana ada lagi kernih(kad pelajar)...jd dorg kena harg pelncong besa...tp dengan gunakan kebijaksanaan baba dorg ni...dpt la guna harga student....


Korang ni nak beli barang ke nk jalan2?..'tegas ana pada anak2'.....pantang nmpak orang jual barang sikit...terus je nak beli...tapi best gak bawak pait ni...ana releks je...pait je yg handle dak2 ni...haha....tp ana sempat bawak dorg g 2 piramid je....7 lagi malas nk bawak sebab jauh2 n paneh gilo....bila abis je kami terus gerak ke awal abbas....sebab dorang dah janji nak jumpa dengan kak angkat dorang...

Perut pn dah lapar...kami terus pekena hadramaut....setengah ayam ana sental...dah lapar pny pasal....baba bawak ktorang g usha2 kasut...'pujuk anak2 ngn sore yg mnja'....bawak la dorang bersama akak dorg tu dgn sore kawan(pak asan)....smbil tgu dorg beli kasut kami sempat melantak burger ayam...muahha...bila sume setel kami balik umah n terus membuto...


Hari ke 4 (8 julai 2009)



Hari ni ana sorang2 bawak dorang g shoping...sebab kwn2 lain sume ade hal...dalam hati pikir dah...abis la kali ni...kami terus gerak ke husain...tempat shoping paling femes kt mesir ni...kiranye sume mampu beli la...


Azan zohor dah kumandang...ana suh anak2 sume g solat lu...lps solat ana ziarah makam saidina husain(cucu rasulullah s.a.w)....bila suma dah setel kami mulalah membuang duit...nak sebut satu2 memang banyak dorg beli...bila sume duit dah kering baru la teringat nak balik umah...otw balik umah kami sempat jumpa sepupu salah sorang dari anak2...tp ana xjoin pn dorg makan...bukan malu tapi bagi peluang la tuk dorang mesra2...ahakss

Bilo ko nak balik ni?..'pak asan cal'...sebab pak asan dah janji nak masak kan dorang rendang....bila sampai je kat umah kami terus serbu masakan pak asan...padehal dak2 ni baru je melantak tadi...kuat tol makan...huhu...bila perut sume dah memboyot kami pun membuto...


Hari terakhir (9 julai 2009)

Hari ni anak2 sume berangkat balik ke zakzik....kami mula la gi ke 'abud(cm puduraya la)....ramai tol orang ari ni...tapi ana dah tempah 1 keta tuk bawak dorang balik...keta pejot putih no 1434...siap ambik no keta 2...takut gak jadi apa2 kt budak2 ni...

Selesai sudah perjalanan ke jalan yg benar yg dibawa oleh baba dorang yg baik ni...hahha....kenangan ngn dorang xdapat ana lupa kan...moga hubungan kami kekal sampai bila2...aminn


baba yg baik.....

Friday, July 10, 2009

Bawak anak2 ke jalan yg benar...

Hari pertama (5 julai 2009)

Anak2 ckp nk dtg ptg...ana pn siap2 la ape yg patut...tp xdo siap mano pn...haha...ucu cal ckp nk smpi ptg...ana pn ckp tgu kt awal makram...dlm kol 5ptg dorg cal ckp dh smpi...ana pn siap2 la nk ambk dorg...beso la dak2 ni xprnh dtg cni kn...jd kena la ambk dorg....

Bilo smpi kt tmpt yg dijanjikn...xnampak lak kelibat dak2 ni..mno agak eh dorg tgu..pastu merayap la cr dorg(sapo xsyg anak...hehe)...bila dh jmpa dorg ana pn bwk la g shoping komplek city star...last2 dak2 ni ckp nk g beli brg2 makanan je...baik bwk g kodai runcit yo...ampeh boto...layan yo la dak2 ni....2jam gak la kt shoping mall 2...dlm ms yg sm dh janji ngn asan bwk dak2 ni blk sblm mgrib sbb nk kasi kunci umah kt dak2 ni...jd ktorg gerak la blk sabik...

Punya la lm tgu tranco...last2 dpt gak tp dgn pantasnya tikah trs naik tranco 2 tanpa hirau kwn2 kt belakng...last2 dh dia sorg je dpt naik...hahah....tp dgn kepantasan baba dorg ni...dpt gak jmp tikah akhirnye...bila smpi di sabik...kami dh sediakn tmpt tngal yg cukup menarik wt dorg...dorg mmg terharu gile la sbb umh cam hotel(tgk la sapo yg cr..hehe)...

Malam mnjelma...dorg cal ckp lapar...dgn baik hatinye...bwk la dorg g makan kt restoran sabik...jahit ikut skali tp xbyk ckp...malu agak eh...ke control macho...hahha...2jam lebih gak lepak kt situ...bile dh penat ktorg pn gerak blk sbb sok ade misi lg penting...


Hari ke 2 (6 julai 2009)


Jam 2ptg kami gerak ke asfour....tp ade sorg yg folo...namo eh pait...kemain kacak laei deh...tp lom kacak lg ni...sok eh lg kacak...haha...kami pn gerak la naik tranco ke ramsis...bilo smpi kek ramsis naik plak metro...dah la ari paneh...ngn bau arab lg...cm haram...dok la dlm metro stgh jam gak la...

Bilo smpi je kt shoubro kami pn turun...pait apo lg guno la kepakaran dio...dah dio dak situ kn..xpo la ana raikan je la...kami pn naik la tut..tut.. tuk smpai kt asfour 2....kena la cas 4genih...tp anak2 yg byr..haha....masuk je kt dlm asfour dorg cam teruja la...tp ana cm besa je la sbb dah byk kali poei...ana nmpk je kerusi terus duduk...nasib la ado pait yg melayan dak2 ni...sonang ckt kojo ana...


Pilih pny pilih....dkt 2jam gak la dok kt situ...ktorg pn gerak blk...tp bkn blk umh...sbb awal lg kn...jd pait cadang la g tahrir...ana ok je...kami pn gerak la ke tahrir...bila smpi je kt tahrir anak2 ckp lapar..(perut ape nth dorg ni)...ngn baik hatinye ana cr la tmpt mkn....pusing pny pusing last2 jmp gak...kfc...2 la tmpt mkn ktorg...(anak2 lg belanje..hehe)...bile dh abis mentedarah kami gerak la ke tahrir....tp solat jgn di lupakan...hahha...bila dh setel solat kami pn gerak la kt sungai nil...

Bot mn 1 nk naik ni...akhrnye jmpa la 1 bot....ktorg pn naik la bot 2...sblm bot 2 gerak...anak2 ni smpat lg wt inai kt tgn...lantk korg la...bkn duit ana pn...stgh jam gak la tgu org penuh dlm bot 2....lupa lak nk ckp...tmbang murah je...2genih(sume org mampu..jgn risau)...bot pn mula la gerak...arab pn bukak la lagu ranjak2...suh org gelek la 2...bgn la sorg bdk...die pn tnjuk la aksi mngelek...tp lom power lg 2...10 mnt pastu sorg lg bgn...budak 2 br je 16thn...tp perghhhhhhh.......ana cb la alihkn pandangn...xnk la tgk lebih2 kn...

1 jam berada dlm bot...ktorg mula gerak blk...tp anak2 ckp lapar....memanjang lapar je la dak2 ni...tkt xsmpat ana cal la sorg member dak perlis...pak koq namenye...suh tempahkn makanan awal2...mn tau kot2 tutup lak restoran 2...bila smpi je kt restoran arau ktorg mkn la ape yg ditempah...nasi goreng kampung....bila dh kenyang...ktorg bertolak la blk umh...n membuto...

ikuti smbungnnye esok....


baba yg baik...

Saturday, July 4, 2009

Karangan Terbaik UPSR 2007

Karangan budak darjah 4

"Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.

Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.

Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!". Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.

Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting Highlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu. Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit "Adoi...!" dan jatuh ke bumi. Emak say menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.

Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati..

Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati."


Dah abis...ana pn xphm ape yg di citekn...hahah...tp memandangkn bdk ni telah merasuah ana aiskrim mega jd dgn terpaksanya telah memilih karangan bdk ni...tp sygnya bdk ni dh mati sebelum belikan aiskrim tuk ana....


guru yg baik...

Kenapa manusia takut hantu ?

comeh x?


Mungkin di fikiran anda sama seperti ana gak...mungkin anda ada pengalaman..mungkin ada tahu cara-caranya untuk menjauhinya..mungkin anda ada sixsense selalu jerk nampak dimana? Mungkin anda salah sorang pengubat menda² mistik...tak kiralah mana kategori hantu ke..SAKA ke..penunggu ke.. jembalang ke..bunian ke...begitulah 'kepercayaan dalam masyarakat melayu'...adakah disebabkan dengan asuhan yang memetik suis atau triggering center 'ketakutan' dan sebagainya juga sewaktu dengannya....Jom kita berbicara ...

yang pasti kita percaya kewujudannya. Tapi kenapa kita takut mungkin perasaan yang MENGHANTUI kerana kita telah diasuh dengan 'ketakutan' atau rupanya sgt hodoh..kenapa dia tidak memunculkan jerk diri..dan siapakah hantu ni ?dan macam2 kenapa dan mengapa untuk kita semua ketahui..

Benarkah benda2 ini wujud? Yang ana pernah jumpa benda2 ni hanya ada kat TV, VIDEO, BUKU2 CEREKA, KITAB2 jer. Ana pernah berjumpa ngan bende2 ni...jumpa diri ANA jerk..

Si mamat ni pernah bertanya kat monyet di hutan rimba (si Hanuman): "Apakah saudara pernah berjumpa dengan benda2 halus ni?"

Jawab siHanuman dan member2nya.. "Kah.. kah.. kah !!! kalau kami pernah berjumpa takkan kami berani menghuni rimba ni.. malam gelap gulita, rumah tak ada.. tak simpan bekalan makanan pun".

mamat ni bertanya lagi: "Mengapa manusia takut kepada benda2 ni?"

Si Hanuman menjawab: " Dia orang tak pernah jumpa pun benda2 ni, kecuali dengar2 jer.. Manusia2 suka berlajar kemudian mereka telan bulat2 jer.. Kemudian jadilah manusia2 begini, lebeeeeih bodoh dari kami, penghuni2 rimba". Ustaz2..paderi, sami2, ulama'2 mereka pun percaya dengan benda2 karut wal marut ni.. kesian manusia."

Si Hanuman berkata: "kepercayaaan kepada benda2 karut wal marut telah meletakan manusia2 yang beragama itu dilembah kehinaan.. Mereka telah mencipta cerita2 syaitan, jembalang, bunian untuk merasuk diri manusia. Inilah syaitan2 yang bertopengkan manusia. Mereka tersangat hina, kerana dikongkong olih ilmu2 tahyol yang sengaja diada2kan, serta memaksa orang mempercayainya. Mereka2 ini lah yang telah menyesatkan manusia2 dari jalan Sirotul Mustaqim."

Mamat tu bertanya kepada siHanuman: "Adakah salah atau sesat mempercayai benda2 yang macam ini ?"

SiHanuman berkata: " Salah tu tetap salah, dan sesat tetap sesat".

mamat: " Kenapa sang Hanuman berbicara sedemikian ?"

berdasarkan diolag tu apa yg boleh disimpulkan...ok mari kita bincang sambil menajamkan akal dan fikiran hahahah ....

Mungkin anda sering 'diusik' dengan penunggu sekurang²nya..kadang² terasa 'diperbodohkan' dengan menda2 ni..yang bodohnya manusia, bila lalu kat tempat yg menyeramkan tu terus berkata, Eg, Tumpang lalu tok, cucu nak lalu tok dll, so hantu ni pun dengar syok le, sebab manusia tadi anggap mereka tu tok mereka, lalu diikut le balik kerumah, dan kekadang diganggu lah mereka atau ahli keluarga kat rumah... tu lah, lain kali jangan sebut atau minta izin mereka, belasah je! ini jalan aku, ko jangan kacau, kalau kacau, aku sumpah jadi kereta ke, rumah ke, katak ke....kah kah kah...(lawak ke) stgh plak kata kalau jumpa hantu tu korunk minta jerk duit..kalau dia minta syarat apa2 korunk JANGAN..

Dan mungkin juga dengan 'kepercayaan' dan pernah terjadi kepada diri anda boleh mendekatkan diri kepada Allah ?

Apapun disini ada pro n kontra..boleh dibincang byk aspek melalui pembacaan,menonton,mengalami,asal usul kejadian benda ni dan macam2..


Ceplosfc....

Thursday, July 2, 2009

Kubah terbang

Ana ade melihat youtube mengenai kisah ni kt indon....adakah benar2 berlaku?hanya allah yg mengetahuinya....

Bagi pendapat ana...cite ni ade baik n buruknye....tp byk yg baik lah sbb kte agung2kn allah...kn bnda baik 2...xde bnd yg mustahil bg allah...kte tgk video 2 bg pengajaran kt kte bahawa allah 2 maha kuat n segala2nya...walaupn kte xpasti adakah video 2 benar2 atau rekaan semata2...tp bg ana video menunjukn org ramai berzikir bg mngangkt kubah 2...bnd baik kn?bknnye dorg wt maksiat....

Yg buruknya dkt cni...org byk tafsirkn bnd ni magic la...ade tali la...org tarik la...tp kte kena pk xde bnd yg mustahil bg allah...klo kte pndang cite ni dr sudut positif....cnth video tntang anak kena sumpah jd binatang la...mmg kte akn pk kn bnd ni tol ke x...tp klo kte pk dr sudut positif...jgn melawan mak nnt takut kena sumpah...kn elok 2...jd org xberani la nk melawan...

Ni dr pndangn ana je...tuk kepastiaan korg tgk la video kt bwh ni n bg pndapat korg...


video


wak jorno....