Pages

Saturday, July 4, 2009

Kenapa manusia takut hantu ?

comeh x?


Mungkin di fikiran anda sama seperti ana gak...mungkin anda ada pengalaman..mungkin ada tahu cara-caranya untuk menjauhinya..mungkin anda ada sixsense selalu jerk nampak dimana? Mungkin anda salah sorang pengubat menda² mistik...tak kiralah mana kategori hantu ke..SAKA ke..penunggu ke.. jembalang ke..bunian ke...begitulah 'kepercayaan dalam masyarakat melayu'...adakah disebabkan dengan asuhan yang memetik suis atau triggering center 'ketakutan' dan sebagainya juga sewaktu dengannya....Jom kita berbicara ...

yang pasti kita percaya kewujudannya. Tapi kenapa kita takut mungkin perasaan yang MENGHANTUI kerana kita telah diasuh dengan 'ketakutan' atau rupanya sgt hodoh..kenapa dia tidak memunculkan jerk diri..dan siapakah hantu ni ?dan macam2 kenapa dan mengapa untuk kita semua ketahui..

Benarkah benda2 ini wujud? Yang ana pernah jumpa benda2 ni hanya ada kat TV, VIDEO, BUKU2 CEREKA, KITAB2 jer. Ana pernah berjumpa ngan bende2 ni...jumpa diri ANA jerk..

Si mamat ni pernah bertanya kat monyet di hutan rimba (si Hanuman): "Apakah saudara pernah berjumpa dengan benda2 halus ni?"

Jawab siHanuman dan member2nya.. "Kah.. kah.. kah !!! kalau kami pernah berjumpa takkan kami berani menghuni rimba ni.. malam gelap gulita, rumah tak ada.. tak simpan bekalan makanan pun".

mamat ni bertanya lagi: "Mengapa manusia takut kepada benda2 ni?"

Si Hanuman menjawab: " Dia orang tak pernah jumpa pun benda2 ni, kecuali dengar2 jer.. Manusia2 suka berlajar kemudian mereka telan bulat2 jer.. Kemudian jadilah manusia2 begini, lebeeeeih bodoh dari kami, penghuni2 rimba". Ustaz2..paderi, sami2, ulama'2 mereka pun percaya dengan benda2 karut wal marut ni.. kesian manusia."

Si Hanuman berkata: "kepercayaaan kepada benda2 karut wal marut telah meletakan manusia2 yang beragama itu dilembah kehinaan.. Mereka telah mencipta cerita2 syaitan, jembalang, bunian untuk merasuk diri manusia. Inilah syaitan2 yang bertopengkan manusia. Mereka tersangat hina, kerana dikongkong olih ilmu2 tahyol yang sengaja diada2kan, serta memaksa orang mempercayainya. Mereka2 ini lah yang telah menyesatkan manusia2 dari jalan Sirotul Mustaqim."

Mamat tu bertanya kepada siHanuman: "Adakah salah atau sesat mempercayai benda2 yang macam ini ?"

SiHanuman berkata: " Salah tu tetap salah, dan sesat tetap sesat".

mamat: " Kenapa sang Hanuman berbicara sedemikian ?"

berdasarkan diolag tu apa yg boleh disimpulkan...ok mari kita bincang sambil menajamkan akal dan fikiran hahahah ....

Mungkin anda sering 'diusik' dengan penunggu sekurang²nya..kadang² terasa 'diperbodohkan' dengan menda2 ni..yang bodohnya manusia, bila lalu kat tempat yg menyeramkan tu terus berkata, Eg, Tumpang lalu tok, cucu nak lalu tok dll, so hantu ni pun dengar syok le, sebab manusia tadi anggap mereka tu tok mereka, lalu diikut le balik kerumah, dan kekadang diganggu lah mereka atau ahli keluarga kat rumah... tu lah, lain kali jangan sebut atau minta izin mereka, belasah je! ini jalan aku, ko jangan kacau, kalau kacau, aku sumpah jadi kereta ke, rumah ke, katak ke....kah kah kah...(lawak ke) stgh plak kata kalau jumpa hantu tu korunk minta jerk duit..kalau dia minta syarat apa2 korunk JANGAN..

Dan mungkin juga dengan 'kepercayaan' dan pernah terjadi kepada diri anda boleh mendekatkan diri kepada Allah ?

Apapun disini ada pro n kontra..boleh dibincang byk aspek melalui pembacaan,menonton,mengalami,asal usul kejadian benda ni dan macam2..


Ceplosfc....

2 comments:

langkasuke said...

macam ustaz la abg ni.. hahaha

GeNgKaPaK said...

bkn ostad je ana ni...tp sikoh....hahah