Pages

Tuesday, March 16, 2010

Burung Merpati

Tuk..tuk..tuk..tang..tang..tang.. Pintu rumah ku diketuk,siapa pulak yg datang ni ke budak2 ni keluar tak bawak kunci. Aku pun skodeng la,rupanya arab bawak batang paip. Aku pun terus bukak pintu,mula la sesi soal jawab..

Tapi tak payah la tulis apa yg aku borak kan,panjang sangat. Aku persilakan arab tu masuk,terus aku bawa dia ke tingkap. Dia mula la jolok2 burung merpati tu,aku tengok je la arab tu buat kerja. Dalam hati kecil aku cakap,dia ni nak tangkap burung ke nak halau burung. Kemudian satu persatu burung tu jatuh ke bawah,dalam 3 ekor juga la dia dapat.

Kalau korang nak tau,burung2 ni buat port dekat tepi rumah aku. Antara rumah aku dengan jiran,macam ada sedikit ruang la. Jadi dekat situ la burung2 ni menari2,aku pun dah lama geram dengan burung2 ni. Tapi apakan daya,nak tangkap takut lari. Lepas tu tak tahu pulak siapa tuan dia,kang tak pasal2 kena sumpah jadi peti ais.

Lepas arab tu jolok2 burung tu,die pun keluar. Aku pun pelik dan hairan,nape burung ni tak lari. Banyak persoalan yg bermain dalam kepala otak ni,abaikan je la...

5 jam kemudian..Tuk..tuk..tuk..

Siapa lagi yg datang ni,aku pun terus skodeng. Lor,arab tadi lagi. Kali ni die bawa batang paip yg lagi panjang,aku pun persilakan dia masuk. Kali ni tinggal 2 ekor je burung,die terus menjolok. Hanya seekor je jatuh ke bawah,seekor lagi sempat menyorok. Aku pun mula la bertanya,persoalan yg bermain dalam kepala ni. Arab tu pun sengeh je dengar soalan aku,mesti die ingat soalan aku terlalu mudah kot. Mesti jugak die terfikir,kalau ada anak die suruh anak die je jawab.

Burung merpati yg kecil ni,dia tak boleh terbang jauh. Jadi bila kite tolak die ke bawah,burung ni tak boleh nak terbang balik ke atas. Aku pun mengiyakan je,tapi aku tengok sama je saiz burung2 ni. Mana nak tau besar dan kecil,abaikan je la. Arab ni pun keluar dari rumah dengan muka yg happy,banyak hasil tangkapan la tu.

Kalau aku tahu semudah ni tangkap burung2 ni,dari dulu lagi aku dah tangkap. Goreng pun sodap....

No comments: