Pages

Wednesday, March 24, 2010

Penjagaan Mata

Petua ni sesuai diamalkan sesiapa sahaja terutama pelajar atau individu yang bekerja dalam bidang berkaitan komputer dan internet. Tidak kiralah korang seorang programer, pereka laman web, pereka grafik, usahawan internet, penulis blog dan sebagainya. Ataupun saja suka suka menghabiskan masa berjam jam di depan komputer misalnya main games, chatting, baca artikel di blog, cari info dan sebagainya.

Petua Menjaga Kesihatan Mata


1. Setiap kali mandi atau berwudhu (bagi muslim), pastikan jangan pejamkan mata semasa air melalui mata korang, sebaliknya kelip kelipkan mata korang beberapa kali, biar air mandian itu mencuci mata korang. Memang mata kita akan terasa pedih sikit. Walaupun tiada kajian saintifik mengenai petua ni, tapi setelah mengamalkannya beberapa lama, alhamdulillah setakat ni mata aku belum rabun lagi biar pun berjam jam di depan komputer.


2. Untuk menyegarkan mata yang letih atau rasa gatal gatal akibat sakit mata, ambil beberapa helai daun sirih muda, basuh bersih bersih. Ramas ramaskan sampai lumat dan didihkan seketika. Tapis airnya dengan kain bersih ke dalam mangkuk dan biar hingga suam suam kuku. Lepas tu rendamkan atau jiruskan terus pun boleh, pada mata korang sambil kelip kelipkan mata berulang kali. Insya Allah mujarab, tapi yang ni leceh sikit sebab sekarang ni susah nak cari daun sirih.


3. Amalkan senaman utk mata korang. Bukan badan je perlukan senaman, mata pun perlu bersenam juga, caranya:-

a. Pergi ke luar rumah, lihat satu objek berdekatan korang, kemudian beransur ansur lihat pula objek yg lebih jauh, dan jauh, jauh lagi, sejauh jauhnya la. Lepas tu balik semula beransur ansur lihat objek yang berdekatan korang. Ulang proses ini beberapa kali sampai korang naik bosan atau naik menyampah. Dalam proses tadi sekiranya korang ternampak satu objek menarik bolehlah fokuskan sekejap pada objek tu.

b. Gerakkan mata korang ke kanan semaksimum mungkin, berhenti sekejap, kemudian ke kiri, berhenti sekejap, seterusnya ke atas, bawah dan tengah (sampai mata naik juling), beransur ansur lajukan proses ini.

c. Setelah 1-2 jam di depan komputer, berhenti sekejap, lihatlah objek objek berwarna hijau di luar rumah korang, seperti pokok pokok dsb, sesungguhnya warna hijau itu menenangkan dan merehatkan mata korang.


4. Amalkan makan makanan yang kaya dengan vitamin A & C seperti susu, sayur (terutama carrot & brokoli) dan buah2an (terutama aprikot & anggur) dan sebagainya.


5. Elakkan melihat benda benda yang tidak sepatutnya dilihat terutamanya di internet ni macam-macam bahan yang boleh merosakkan mata dan minda.


Selamat beramal..

1 comment:

nanad said...

2 thumbs up :)