Pages

Friday, March 19, 2010

Amnu Daulah

Semalam dalam pukul 9 malam lebih kurang la,aku dapat panggilan dari nombor yg aku tak kenali...


'ni us syahrizal ke?' suara dari pangilan tu.

'ye saya,ada apa2 yg boleh saya bantu?' aku menjawab dengan spontan.

'harap esok us dapat datang ke balai polis untuk berjumpa dengan amnu daulah' persoalan yg dijawab.

'insya-allah,dalam pukul berapa ye?' aku bertanya lagi.

'pukul 1.30 lepas jumaat,tunggu depan bank. Tapi kalau tahu,boleh masuk terus ke balai. Jumpa ana di sana' dia terus menjawab dengan panjang lebar.

'ok2,esok kita jumpa dekat balai' aku tutupkan perbicaraan.


Mesti semua tertanya2 kenapa aku perlu ke balai polis,ingat aku ni jahat sangat ke? Untuk urusan visa la,dekat sini sebelum dapat visa kena jumpa dengan ketua polis dulu. Tapi 2 tahun mula2 aku sampai dekat sini memang takde pun jumpa,terus buat dapat je visa. Tapi setelah banyak kes yang melibatkan pelajar2 luar ni,tu yang kena buat peraturan baru.

Jam baru pukul 1,sempat lagi nak layan cite blogger boy ni. Layan punya layan,dah dekat pukul 1 setengah,aku dah la tak taswir pasport lagi. Aku pun bersiap2 dengan pantas,terus keluar rumah. Aku round la cari kedai yg buka untuk taswir ni,semua tutup. Hari ni jumaat,jadi dekat sini jumaat ni off day.

Arghh,dah pukul 2 ni. Tapi tak jumpa2 lagi kedai,arab ni betul la. Last2,setelah penat aku berjalan akhirnya jumpa jugak kedai yg buka. Aku terus lajukan langkah ke balai polis,harap2 diorang ade lagi la. Bila sampai je di balai,aku tengok lengang. Yang ade cuma polis2 yg duduk lepak2 minum teh,macam mana nak buat ni. Dengan muka tak segannya aku pun terus tanya dekat polis tu,macam mana nak jumpa amnu daulah?

Tak sampai 5 minit,anak buah amnu daulah tu keluar. Tanpa banyak soal terus minta paspord aku,aku pun kasi la. Haa,dah settle. Kejap betul,lalu aku pun terus balik dengan hati yg gumbira..

2 comments:

keyri said...

apakan itu amnu daulah? knapa kna bg paspot kt polis lak? hehe

GeNgKaPaK said...

ketua polis...br2 ni je...sblm ni klo nk wt visa xyh jmp polis pn xpe..sejak ade kes bunuh pelajar dlu..igt lg x?nk knl sndiri bdk2 ni....dorg nk tau mn bdk ni tgl...sng klo ape2 hal trjadi..