Pages

Free advertising

Saturday, May 8, 2010

Lumba Lari


Bersama seorang teman sekelas aku pulang dari latihan olahraga. Di dalam perjalanan, entah siapa yang mulakan dulu. Kami berdebat tentang siapa yang lebih pantas berlari, kerana kami berdua tidak ada yang mahu mengalah, akhirnya kami memutuskan untuk mengujinya dengan berlari sejauh satu blok (sekitar 100 meter). Ketika itu sekitar pukul enam petang dan keadaannya agak suram dan kelam.

Kami pun menggambil posisi masing masing dan 1…2…3, aku dan temanku terus berlari " sprint " secepat mungkin. Ternyata kami berdua seimbang dan sama pantas.

Beberapa meter dari hujung blok (yang menjadi garis penamat kami), tiba tiba seorang Pak guard yang meronda di setiap blok berlari mengejar kami. Pak guard tersebut berlari dengan pantasnya dan berada hanya beberapa meter di belakang kami.

Aku bingung, kenapa Pak guard itu mengejar kami berdua. Kami berusaha berlari sepantas mungkin kerana takut tertangkap oleh Pak guard tersebut, aku sudah tidak sempat berfikir dan kerana gugup aku terus berlari hingga lima blok bersama sahabatku tadi. Pak guard cukup kuat kerana dia masih terus mengekori kami, mesti pun aku sudah kepenatan tetapi aku masih tetap berlari. Melepasi blok ke enam kami berdua sudah tidak kuat lagi berlari dan kepenatan.

Akhirnya di persimpangan lorong kecil kami berdua berhenti sambil menghela nafas yang kelelahan, beberapa minit kemudian pak guard juga sampai di tempat kami dan dia juga berhenti dengan nafas yang tercungap cungap.

Kami bertiga terdiam selama beberapa saat, melepaskan lelah masing masing. Akhirnya, setelah agak tenang dengan heran aku bertanya kepada Pak guard tersebut.

" Pakcik, kenapa pakcik mengejar kami? "

Pak guard itu nampak kebingungan, mungkin masih kebinggungan dan kepenatan. Pak guard itu menjawab dalam Bahasa Jawa yang sangat pekat.

" Lha koe wong loro mlayu ok aku yo melu, lha tak kiro nek ono opo ngono "

Maksudnya, tadi bapak melihat kamu berdua berlari begitu pantas sekali. Bapak kira ada apa apa yang terjadi, jadi bapak pun ikut lari juga.

8 comments:

nanad said...

gahaa~
hadoih pak guard nih pon..

GeNgKaPaK said...

besa la...1st time jd guard

Reen said...

ko neh!
kesian pak guard tuh.
tak pasal pasal kene lari skali.
haish!

GeNgKaPaK said...

pak guard 2 asalnya nak jadi pelari negara..haha

Centado said...

perghh
lajunye lari...

GeNgKaPaK said...

training lame dh..haha

Sesopie said...

Pak guard nie menybok je ikut org lari..hehehe

GeNgKaPaK said...

lps gian la 2 ms kt sek xprnh lari..haha