Pages

Wednesday, May 5, 2010

Komputer dan Email


Timah sudah lama mengangur di kampungnya, lalu dia mengambil keputusan untuk merantau ke Kuala Lumpur untuk mencari pekerjaan. Setelah hampir tiga hari dia merayap, lalu dia ternampak satu iklan jawatan kosong. " jawatan kosong bagi tukang sapu " , dengan tidak berlengah lagi Timah terus menuju tempat yang telah terpapar dalam iklan yang ditengok tadi.

Setelah dia sampai di MSC Cyberjaya, tanpa bertanya tanya Timah terus membersihkan lantai pejabat itu tanpa disuruh oleh sesiapa pun. Setalah sejam Timah membersihkan lantai, seorang tukang sapu berkata " terima kasih sebab sudah menolong saya ". Timah langsung terkejut " kenapa ucapkan terima kasih kepada saya? ". Sepatutnya saya diarahkan oleh orang atas untuk membersih lantai ini, tapi disebabkan anda menolong saya jadi ucapkan terima kasih " jawab orang itu dengan slamber. " Ini sudah melampau, saya datang ke sini untuk ditemuduga bukan untuk menjadi kuli batak awak " Timah terus pergi dari situ sambil tangannya menunjukkan penumbuk.

Rupa rupanya Timah tersalah masuk pejabat, pejabat yang sepatutnya dia pergi disebelah pejabat tadi. Lalu dia terus melangkahkan kakinya masuk ke pejabat yang sebetulnya, tapi sebelum ditemuduga seorang pegawai telah mengujinya dengan membersihkan tingkap. Setelah selesai tugasan yang diberikan, pegawai itu berkata "Anda diterima bekerja, berikan email anda, kami akan mengirim maklumat yang diperlukan ". " Saya tidak mempunyai komputer apatah lagi email " timah cuba memberikan jawapan yang munasabah.

" Tanpa email awak tidak boleh bekerja di sini, kerana kami memerlukan tukang sapu yang celik IT. Nama pun tempat ini Cyberjaya, jadi amat memalukan bagi kami yang ada pekerja yang buta IT " pegawai cerita dengan panjang lebar. Lalu timah pun keluar dari pejabat tersebut dengan muka tidak puas hati " dah la tadi kena tipu, yang ni pulak kena maki ".

Dengan hanya memiliki RM10 dipoketnya. Timah menuju ke Supermarket terdekat dan membeli 10 kg sayur. Lalu dijualnya sayur tersebut dari pintu ke pintu dan habis dalam masa 2 jam sahaja. Dia mendapat untung sekali ganda dari hasil jualannya, lalu di ulangi kerja tersebut dan menjadikannya sebagai pekerjaan tetapnya. Setelah beberapa waktu, Timah mampu membeli Lamborghini dan mengembangkan perniagaannya dengan membuka beberapa supermarket di sekitar Kuala Lumpur.

Suatu hari, Timah terlintas untuk mengambil insuran untuk diri dan keluarganya. Dipanggilnya penjual insuran datang ke pejabatnya. Setelah bersetuju, penjual insuran berkata " Minta email Puan ". " Oh, maaf saya tidak ada komputer apatah lagi email " jawab Timah kepada penjual insurans itu.

Penjual Insuran terkejut " Aneh betul, Puan mempunyai perniagaan yang besar. Tapi tidak mempunyai komputer dan email, bayangkan apa yang Puan boleh lakukan jika Puan memiliki komputer dan email? ". Setelah 5 minit Timah membayangkan, dia terus berkata kepada penjual itu " Jadi tukang Sapu di MSC Cyberjaya ".


8 comments:

reen_sofee said...

pergh!
kalo laa betol kan jual syur cenggitu boleh jadik kaye!
tak yah aku susah susah blajar!
haish!

GeNgKaPaK said...

ko try la dlu..benda btol ni

sophie said...

Jom keje jual sayur!Hehehe..Tgok tu,tukang sapu pun de email dah..

GeNgKaPaK said...

sayur pe nk jual?haha...tukang kapak pn ade email maaa..haha

ice♥ice said...

alahai timah...pandai nyer...hehe

GeNgKaPaK said...

timah kn ngaji obesi

sugar2 kapas strawberry said...

aduhaiii timah..buatku guling tgh2 mlm ;)

GeNgKaPaK said...

guling kt tilam xpe...jgn jln raya lak..haha