Pages

Saturday, May 8, 2010

Selamat Hari Ibu


Tanggal 21 jun 1983, genap lah 9 bulan aku dalam kandungan. Ke mana mana sahaja, aku dibawa pergi bersama. Ke hulu, ke hilir. Mak tidak pernah jemu, aku hendak bawa beg sekolah tiap masa pun belom tentu boleh. Ada masanya aku terpaksa letak kan beg tu, kerana agak susah untuk membawa ke mana mana. Tapi mak lain.

Aku dilahirkan di rumah, bukan macam sekarang ni. Amat berbeza kalau beranak di hospital dan rumah, walaupun aku tak dapat bayangkan macam mana tapi aku rasa kan yang beranak di rumah lebih mencabar. Bila aku dilahirkan, abah terus laungkan azan ditelinga ku. 2 bulan aku rasakan susu badan mak, mak tidak pernah memberikan aku susu selain dari badan mak sendiri.

Aku mula bertatih, merangkak dan cuba berlari anak. Mak cukup gembira dengan perubahan diri aku yang akan masuk ke alam kanak kanak, aku cemburu melihat abang aku dengan gagah berlari ke sana sini. Aku cepat cepat bangun, terus mencuba menjadi sepantas larian abang aku.

Aku berusia 6 tahun, abah dan mak telah menghantar ku ke tadika. Aku mula berlajar, melukis dan mewarna. Setelah setahun aku di tadika, aku di masukan ke sekolah rendah. Aku menangis bila mula mula aku ditinggalkan keseorangan di sekolah. " Jangan nangis, kalau hendak jadi orang pandai kena la duduk sini sorang sorang " kata mak membuatkan aku lebih semangat.

13 tahun, aku mula masuk ke sekolah menengah. Aku dalam proses meningkat remaja, semakin aku berusia aku semakin degil. Banyak masalah aku telah lakukan di sekolah, tapi mak tetap bersabar dengan kerenahku. Seperti kebanyakan ibu yang lain, bila anak anak buat masalah ibu yang paling kuat membebel. Tapi bukan seperti mak, mak sangat tabah. Tidak pernah membebel, sampaikan mak dengan abah " biasa la tu, budak budak budak baru hendak menigkat remaja ".

Sekarang aku berada jauh dengan mak, sudah 3 tahun aku tidak melihat dan mencium pipi mak. Mak adalah wanita yang paling berharga buat diriku, aku akan sentiasa mendoakan mak dipanjangkan umur, dimurahkan rezki, diberikan kekuatan untuk terus hidup. Aku sentiasa mendoakan mak akan ditempatkan di syurga bersama sama orang yang beriman suatu hari nanti, I LOVE U MAK..

8 comments:

Centado said...

selamat hari ibu...
:)

GeNgKaPaK said...

u too :)

reen_sofee said...

tak jumpe tak pek weh.
asalkan ko tak penah lupe kan die.
tak penah lekang doakan die!
jgn syahdu syahdu weh.
aku pon syahdu bace.
huuhu

GeNgKaPaK said...

aku cool je ni..kasi suasana syahdu ckt..asyk ngn lawak je..haha

sophie said...

hepy mother's day! Cherish ur mom..=)

GeNgKaPaK said...

tenkiu..u too my pren

Kimmy said...

sweet.. hehe.. happy mother's day..^^

GeNgKaPaK said...

hepi mak's day too..