Pages

Saturday, May 1, 2010

Hari Pekerja


Masa aku mula mula kerja, aku memang tak tahu adanya hari pekerja. Yang aku tahu kerja..kerja..kerja. Aku mula tahu 1 Mei adalah hari pekerja sewaktu aku bekerja di salah sebuah pasaraya, tak perlu rasanya aku promote nama dia. Sebab pasaraya tu pun dah bankrup, mungkin juga selepas kehilangan pekerja yang berdedikasi macam aku kot.

Macam ni ceritanya, bila 30 April kawan aku bagi tahu. " Wei, esok kita cuti kan? " jerit singam dekat kami. " Ingat aku pekak agaknya " bisik naluri kecilku.

" Aku kerja dekat sini 3 tahun lebih dah, si tua tu mana pernah bagi cuti " rintihan kak timah. " Dah tu kita tak cuti la esok ye, baru nak plan ronggeng ronggeng dengan awek " si Abu mencelah dengan tanda protes.

" Mari mari semua, esok kita semua talak cuti tau. Mana mana pekelja balu, jangan korang cadang cadang mau ponteng esok. Ada paham ka? " tegas si tua ( bos tempat aku kerja ). " Dah tu bila kita boleh cuti bos? " kedengaran suara dari celahan beras beras yang telah disusun.

" Kita ganti dengan 3 Mei, sebab hari tu hari jadi saya " sambil ketawa kecil. " Ingat kelakar la tu " aku pun turun sama ketawa ( nak jaga hati bos punya pasal ).

" Kalau korang nak tahu, memang bos akan bagi cuti 3 Mei. Dia paksa pekerja dia ni ingatkan hari jadi dia tu, tapi akak memang tak pernah ingat pun " balas kak timah setelah bos masuk semula ke office.

4 comments:

TUKANG KATA said...

SUKE HATI MAK BAPAK DIA BG CUTI MCM TUH..

HAHHAAHHAHAA..

reen_sofee said...

ade eh cam tuh?
hahahah

ice♥ice said...

bez nye jadik boss..hahah

GeNgKaPaK said...

tukang kata- raikan je la...kn kena hormat org tua..haha

reen_sofee- ade je..nnt ko jg bos wt la cm2..haha

iceice- jd la bos cpt2..smpi bile nk jd kuli kn..haha