Pages

Free advertising

Thursday, May 6, 2010

Berbulan Madu


Mak Minah dan Pak Mat mempunyai 4 orang anak perempuan yang sangat disayangi iaitu Siti, Seri, Murni dan Suri.

Suatu hari mereka berpakat untuk kahwinkan anak anak mereka secara serentak,jimat kos katanya. Selepas diijabkabulkan, keempat empat anaknya bercadang untuk pergi berbulan madu.

Siti berbulan madu ke Pulau Langkawi, Seri ke Pulau Tioman, Murni ke Pulau Kapas dan Suri ke Pulau Pangkor.

Sebelum pergi Mak Minah dan Pak Mat berpesan " nanti jangan lupa hantar berita pada mak dan abah, ceritakan macam mana bulan madu korang. Tak payah tulis panjang panjang, pakai Kod Iklan sahaja sudah cukup. Ringkas, padat dan cepat ". Panjang lebar Mak Minah memberi arahan kepada anak anaknya.

Seminggu kemudian mereka menerima surat dari Siti yang bertulis " KFC ". Maka tercari carilah kedua suami isteri tu iklan KFC, bila menjumpai iklan tersebut tersenyumlah kedua duanya. Bila membaca iklan yang bertulis " Hingga Menjilat Jari ", berbahagialah si Siti itu rupanya.

Pada keesok harinya, terima pula surat daripada Seri yang bertulis " PEPSI ". Maka mereka pun carilah iklan Pepsi dan tersenyum lagi keduanya bila membaca iklan yang bertulis " Nikmatnya Hingga Ke Titisan Terakhir ". Bahagia juga si Seri rupanya.

Selang beberapa hari kemudian, tiba pula surat si Murni yang bertulis " STANDARD CHARTERED ". Maka dicarilah iklan seperti yang tertulis di dalam surat itu, sambil tersenyum mereka membaca iklan tu " Besar, Teguh Dan Peramah ".

" Bahagianya si Murni tu bang " kata Mak Minah sambil bermain mata dengan Pak Mat.

Seminggu berlalu tapi masih tiada surat atau perkhabaran dari Suri. Sudah masuk 2 minggu, tapi tak ada juga. Pak Mat dan Mak Minah mula risau dan tertanya tanya sesama sendiri. Bila masuk minggu ke 3, barulah mereka menerima surat dari Suri dengan isi kandungannya yang bertulis " AIR ASIA ". Maka bergegaslah kedua duanya mencari iklan penerbangan Air Asia itu, sebab mereka sudah tidak sabar hendak tahu apa yang berlaku pada anak bongsunya.

Tapi, bila dibaca Mak Minah dan Pak Mat terkulat kulat tidak tahu samada hendak tersenyum atau hendak menangis.

" Bahagia ke si Suri tu bang? " tanya Mak Minah.

" Entah la minah oi " jawap Pak Mat sambil menerung dan membaca berkali kali iklan Air Asia itu.

" Apa motto iklan itu? " tanya Mak Minah lagi.

Dengan selamba dan kuat Pak Mat menjawap " 7 Kali Seminggu - 3 Jam Sekali - Non-Stop!! ".

3 comments:

Reen said...

ooo.
bahagia laa tuh tanda nye!
kan kan kan?
hahahahaha!
ko neh laaaa.....

GeNgKaPaK said...

oo ek...mn tau terseksa ke...hahha

Sesopie said...

Hahahhaha..Sakit perut baca..Tataw laa bahagia ke idak tu.