Pages

Wednesday, June 9, 2010

Sumbangan


Di sebuah kampung, seorang penghulu mendapati salah seorang penduduk kampungnya yang bernama Lamin tidak pernah membayar tuntutan bulanan kampung. Lamin memang terkenal dan merupakan salah seorang yang terkaya di situ. Penghulu mengambil keputusan untuk berjumpa dengannya.


Tok Penghulu: Selamat pagi En. Lamin.

En Lamin: Selamat pagi, ada apa Tok. Pagi pagi datang ke mari ?

Tok Penghulu: Begini, saya telah mendapati bahawa hanya En. Lamin seorang sahaja yang tidak pernah menyumbang untuk kampung kita. En. Lamin ni kan seorang yang kaya dan berjaya, saya raya tiada masaalahnya untuk sumbangan yang begitu kecil. Bagi kemajuan kampung ini juga.

En Lamin: Aduh tok adakah tok tahu ibu saya sedang sakit dan memerlukan banyak wang untuk mengubatinya ?

Tok Penghulu: Waduh, kalau begitu saya tak tahu pulak

En Lamin: Apa Tok tau juga kalau saudara saya itu seorang veteran perang yang kudung serta buta dan memerlukan biaya perawatan ?

Tok Penghulu: Kalau begitu saya minta maaf.

( sebelum tok penghulu selesai meminta maaf, En. Lamin memotong dan menambah )

En Lamin: Apa tok juga tahu kalau suami kakak saya sudah meninggal dan dia meninggalkan isteri dan 3 orang anaknya tanpa harta dan warisan ?

Tok Penghulu: ( sekali lagi tok penghulu cuba untuk meminta maaf ).

En Lamin: Jadi, pendek kata. Mereka pun tak pernah saya bagi sumbangan. Inikan pula nak bagi sumbangan pada tok.

7 comments:

reen_sofee said...

hahahah
kedekut punye org kaye!
hee

ice♥ice said...

cehh..kan baguss lau dia xcakap ayat last tu..buat malu muke je..hahah :P

GeNgKaPaK said...

reen - taik idung masam

ice - klo xckp ayat last tu..cmne nk phm..

jo said...

cih...ini macam punya orang pun ada ke?

GeNgKaPaK said...

ade je...lg kedekut dr ni pn ade..haha

bukan penggoda said...

xphm. haha.

GeNgKaPaK said...

aku pun tak phm sgt..haha