Pages

Wednesday, June 23, 2010

Nak Kahwin !!


" Abang ni, pakai tu elok elok la sikit " kata Liza lembut sambil membetulkan pakaian Usin. Usin tersenyum memandang isterinya " Cantik isteri abang hari ni " Usin mencubit pipi Liza lembut. " Ayah, ayah, cepat la yah " Farah dan Adi meluru masuk ke bilik kerana dah tak sabar sabar nak bertolak pulang ke kampung. " Yelah, yelah, ayah dah siap ni " Liza hanya tersenyum melihat suaminya itu melayan karenah anak anak mereka yang comel dan manja.

" Abang, dah lama kita tak balik kampung macam ni ye? ". " Iyelah, maklumlah abang ni sibuk dengan urusan perniagaan. Baru kali ni abang ada peluang untuk cuti panjang " Usin berkata kepada isterinya tercinta.

Perjalanan daripada KL ke Tangkak mengambil masa lebih kurang empat jam. Farah dan Adi dah pun terlelap kat kerusi belakang. Begitu juga dengan isterinya, Liza. " Tak sabar rasanya nak tiba kat kampung " Usin berkata dalam hati.

Sedikit demi sedikit Usin menekan minyak keretanya. Semakin lama keretanya semakin laju dan Usin semakin seronok. Usin dah tak sabar untuk segera sampai ke kampungnya. Pedal minyak ditekannya lagi dan Honda Civicnya mula memecut. Usin cilok kiri, cilok kanan. Habis semua kenderaan dipotongnya. Bangga betul Usin masa tu. Terlupa dia sekejap pada anak dan isterinya yang sedang tidur.

" Eh abang, kenapa bawa laju sangat ni? " tiba tiba Liza terjaga dari tidurnya. " Tak ada apa la sayang, rileks... cepat sikit kita sampai kampung nanti ". " Sabar bang, sabar. Biar lambat tak apa, jangan laju sangat bang, Liza takut " Liza cuba memujuk Usin supaya memperlahankan kenderaannya.

" Rileks Liza, tak ada apa apa " Usin terus memotong bas ekspres di depannya tanpa was was. " Haaa kan, tengok. Tak ada apa apa kan? " kata Usin setelah berjaya memotong bas ekspres tadi. " Sudah la tu bang ". " Ha... tu ada satu lagi bas ekspres. Liza tengok abang potong dia aaa " Usin terus masuk gear 3, pedal minyak ditekannya hingga jejak ke lantai.

Usin terus membelok ke kanan untuk memotong dan di depannya tersergam sebuah lori balak yang besar dan gagah dan.... BANG !!

" Usin... bangun Sin " sayup sayup terdengar suara emaknya. Usin membuka matanya. Dia terlihat emaknya di situ. " Mana Liza mak ? Macammana dengan Liza mak ? Farah, Adi mana anak anak saya mak? " Bertubi tubi Usin menyoal emaknya. Usin tak dapat menahan kesedihannya lagi. Usin menangis semahu mahunya di depan emaknya.

Emaknya memandang Usin tepat tepat. " Macamana dengan isteri Usin mak, Liza? " Usin masih terus menangis.

PANGGG!!

Kepala Usin yang botak itu ditampar oleh emaknya dengan tiba tiba. Usin terdiam. " Banyak la kau punya isteri ! Kerja pun malas ada hati nak berbini. Tu la, tidur lagi senja senja macam ni ! Dah ! Bangun pergi sembahyang! " emaknya terus merungut sambil berlalu keluar.

8 comments:

reen_sofee said...

hahahahahahah
cess!
mimpi upe nye!

Ieda Al-Habsyi said...

hahahah!! bikin suspender je, mimpi rupernya :)

GeNgKaPaK said...

reen n ieda - umpama mimpi dlm mimpi...haha

Wanie Azeera said...

mati-matian. mula2 baca feeling haha

GeNgKaPaK said...

kdg2 berangn ni leh jd realiti..haha

Kimmy said...

tu lah.. brangan lebih.. sampai termimpi2 dah..

Ummu~Ishak said...

haha.. hihi.. hihi.. hoho

GeNgKaPaK said...

kimmy - umo cmni besa pk kwen dh...haha

ummu - muahahha