Pages

Monday, June 7, 2010

Jam Tangan


Saupi menaiki kereta api ke KL. Penumpangnya agak sesak. Antara penumpang yang ramai tu ada seorang tua yang duduk disebelahnya. Setelah lama berdiam diri, sambil menguap Saupi bertanya kepada orang tua tersebut " Pakcik, sekarang pukul berapa? "

Orang tua tersebut tidak menjawab. Saupi fikir, mungkin orang tua ni kurang pendengaran lalu dia mengulangi pertanyaan sampai 3 kali. Namun orang tua tu tetap berdiam diri tanpa sebarang kata. Saupi dengan agak geram mencuit orang tua tersebut dan berkata " Saya hairan mengapa pakcik tidak menjawab pertanyaan saya. Salahkah saya bertanya? "

Orang tua itu menoleh sambil berkata " Bukannya saya tak mahu jawab, tapi nanti kalau saya jawab, kita pasti akan bersoal jawab tetang lain lain perkara pula. Dan akhirnya kita akan bertambah mesra ".

Saupi termanggu mendengar kata kata orang tua itu. Terus dia bertanya lagi " Apa salahnya kalau kita menjadi lebih mesra? "

Orang tua itu menjawab " Apabila kita bertambah mesra, nanti apabila sudah sampai ke stesen, nanti kita akan turun bersama bersam. Saya nantinya pasti akan memperkenalkan kamu kepada anak gadis dan isteri saya yang datang menjemput saya ".

" Isteri saya orangnya baik sekali. Takut nanti dipelawanya kamu ke rumah. Nanti kamu akan mandi dan berehat di rumah saya. Kami juga akan menjamu kamu di rumah saya. Setelah itu kamu menjadi rapat dengan anak gadis saya dan kamu akan jadi teman lelaki anak saya. Lama lama kamu akan menjadi menantu saya " katanya lagi.

Saupi menjadi semakin bingung lalu dia terus bertanya " Pakcik, apa hubungannya semua ini dengan pertanyaan saya yang pertama tadi ? Saya cuma nak tahu sekarang ni pukul berapa sahaja, yang pakcik melalut sampai macam ni sekali kenapa? "

Sambil berdiri orang tua tersebut menjawab dengan lantang " Masalahnya AKU TIDAK MAHU MEMPUNYAI MENANTU SEPERTI KAMU. JAM TANGAN PUN TAKDERR! "

Jauh sungguh pemikiran orang tua ni. Sungguh futuristik!


5 comments:

ice♥ice said...

hahah berpandangan jaOh..bagus2!! :P

GeNgKaPaK said...

tu psl...laki ni mmg pndang jauh pn..haha

bukan penggoda said...

hahahahahaha. sumpah lawak. mampu menggelakkan aku yg dah lemau nk tdo ni.

bdw, bak meh sini mslh kau. mane? mane? meh aku tlg pk an. hikhik.

GeNgKaPaK said...

xkn nk bg tau kt cni lak mslh aku...xbrutal la..hahha

bukan penggoda said...

haha. dah tu, nk gtau ktne?