Pages

Monday, June 14, 2010

Kuda Raja


Di dalam sebuah negeri adalah seorang raja yang sangat ego lagi berlagak. Dah lah tak hensem, sombonglah pulak tu. Baginda mempunyai seekor kuda yang sangat patuh kepadanya. Kepandaian kuda ini telah tersebar meluas ke seluruh negara. Kuda ni memang pandai gila, suruh buat apa pun mesti dilakukan, kalau raja suruh panjat pokok dia panjat, suruh nyanyi lagu Hattan dia nyanyi.

Itu pasal lah raja ni sayang sangat dekat kudanya. Tapi kuda ni hanya dengar arahan raja ni seorang saja. Kerana berasa sangat ego, raja ini telah mengadakan satu pertandingan jika ada diantara rakyatnya yang dapat mengarahkan kuda tu duduk, dapatlah hadiah lima ratus dinar seperti yang dijanjikan kepada rakyatnya. Apabila hari pertandingan bermula, keluarlah seluruh rakyatnya untuk menyaksikan siapa yang boleh membuatkan kuda tu duduk.

Hari dah hampir senja tapi masih tiada yang dapat berbuat demikian, makin egolah raja seorang ni. Tiba tiba muncul seorang budak lalu pergi ke arah kuda tu dan tanpa disangka sangka kuda tu terus tunduk. Maka terkejutlah raja tadi lalu dipanggilnya budak tersebut lalu bertanya,

" Apa yang engkau buat sampai kuda beta tu duduk wahai budak? "

Maka dengan selambanya budak tu berkata " Tadi patik jentik telur kuda tu sampai dia terduduk ". Lalu blah sambil mengira ngira wang yang dimenanginya. Raja yang tak puas hati ni adakan satu lagi pertandingan.

" Kali ni beta pasti tidak ada siapa pun yang akan boleh menyuruh kuda beta menggelengkan kepalanya " katanya dalam hati sambil ketawa.

Maka sampailah hari pertandingan tu, ramailah rakyat keluar hendak melihat siapa yang boleh buat kuda raja ni geleng kepala. Seperti hari yg sebelumnya, dari pagi sampai la ke petang masih belum ada siapa yang dapat membuatkan kuda raja tersebut menggelengkan kepalanya. Raja menyengih panjang sebab senja dah hampir tiba. Tiba tiba datang lagi budak kecil tu dan bagitahu raja yang dia nak cuba lagi. Dengan selambanya raja berkata " Cubalah kalau boleh ".

Budak kecil ni pun pergi dekat kuda tu lalu berbisik dekat telinganya. Dengan tak semena mena kuda tu terus menggelengkan kepalanya, maka bersoraklah orang ramai dengan kejayaan budak kecil tu lagi.

Raja berasa pelik lalu bertanya " Beta nak tahu, apa yang kamu bisikkan tadi sampai kuda beta pun gelengkan kepalanya? "

Dengan selambanya budak tu menjawab " Nak kena jentik lagi? "

8 comments:

Kimmy said...

hahaha.. cerdik punya budak.

cerdik lagi si kuda boleh faham bahasa manusia.

=)

GeNgKaPaK said...

haha...uit xtdo lg ke?

Kimmy said...

bukan belum tidur..dah bangun.. hehe.. tidur waktu Malaysia..

XD

ice♥ice said...

kui2..kuda syg telur :P

reen_sofee said...

hahahaha
gilers pandai dak tuh!
hahaha

GeNgKaPaK said...

kimmy - cet...yo la tu...padehal...haha

ice - apatah lg manusia kn..haha

renn - sape la cikgu sekolah dak tu kn..haa

jo said...

oh...kuda jantan ka...

GeNgKaPaK said...

kuda betina ade teloq ka?