Pages

Free advertising

Tuesday, September 15, 2009

Meriam bosi...

Hari raye memang kite xlekang dengan org kudung tangan la,kudung jari la,kalau leh sume benda yg ade nk dikudung kan.Tapi agak malu kalau main mercun bawang leh kudung,alang2 kudung baik main meriam kan.Tak kesah la besi ke buluh,baru la bile orang tanya tu bangga sikit.Ko kudung main ape ni?Meriam buluh...Tak ke bangga tu

Aku nak cite sikit la pengalaman main meriam ni,1st time aku main masa tu kat sekolah.Budak2 leka stadi nak exam SPM,aku lak dengan budak2 skema main meriam.Time tu kitorang pakai tiang takraw,tebuk lubang dalam2.Pastu masuk la kebait kat kepala die,nak kuat masuk banyak2.Bile kebait dah betol2 padat masukan air,tapi jgn byk cume cukup2 mkn je.Peram lu kasi sebati,ambik api letak kan kat sumbu die.....Kedebabom........................

"Wei,tak ghoti nak stadi ko!!!"pekik dak2 yg bajet rajin stadi...

"Korang nk stadi,stadi la.Kecoh tol la"ayat yg penuh sopan santun oleh tulang...

Tu cite masa aku kat sekolah,bile dah besar sikit aku mula berjinak2 lawan antara kampung2.Nak cakap best la kampung aku ni,tiap2 malam raye dah kire benda wajib kena buat.Sampai polis pun xleh masuk campur,sebab ni dah jadi adat bg kampung aku tu.Sume datang,dari jauh dekat semate2 nak tgk 2 kampung berperang..

Azan subuh dah kumandang,tapi dorang asyik lg main.Orang area situ cume leh pekak kan tinga je la,nak marah xpasal rumah dorang meletop kang.Aku pun malas nk cite panjang2,klo korang nak tau betapa bestnye lepak kampung aku datang la malam raye ni.Dah abis korang tengok main meriam,datang umah aku kite mkn lomang.


Kg.Talang Cangkat................

No comments: