Pages

Free advertising

Friday, October 30, 2009

Sakit gigi + gusi = berdenyut2...



Bile la farmasi nak bukak ni,aku tak tahan dah nak menagung sakit ni.Sebenarnye aku dah tanggung sakit ni dekat 2 tahun dah,aku ade berjumpa pakar gigi.Die mengatakan yg aku wajib kena operate untuk buang gigi tersebut,tapi memandangkan aku tidak berkemampuan hanya beli ubat tahan sakit je la.le700,mana aku nak cari.

Masalah yg aku hadapi sekarang,gigi gerham bongsu aku tumbuh tak same.Sepatutnye die tumbuh ke atas,tapi disebabkan gigi ni tak rata jagi die tumbuh ke bawah.Macam2 petua orang tua aku dah buat,tapi takde hasil.Malam td je dah 2 gelas aku kumur2 dengan air garam,hasilnye pagi ni lg bengkak.adoiii.....



Para peneliti dari Imperial College London Inggeris dalam laporannya, Senin (26/5) menyatakan penyakit gusi berkaitan dengan bertambahnya kemungkinan mengidap sejumlah penyakit seperti kanser paru-paru, kanser ginjal, pankreas dan kanser darah.

Pimpinan riset Dr Dominique Michaud, menyatakan adanya peningkatan risiko mengalami kanser darah dapat kaitan dengan sistem kekebalan tubuh. Para ahli mengindikasikan, kehadiran yang rutin penyakit gusi boleh menjadi pertanda lemahnya sistem kekebalan tubuh yang juga dapat mempermudah terjadinya kanser.

Hasil penelitan menunjukkan, besarnya risiko mengidap kanser tak hanya berlaku pada perokok yang mengalami problem gusi . Hadirnya penyakit gusi pada non-perokok pun dapat menandakan bertambahnya risiko kanser.

Bile aku terbaca fakta di atas,aku lagi gelabah.Belom kawen lg ni,haha.Doakan aku cepat sembuh...


Berdenyut2.....

No comments: