Pages

Free advertising

Saturday, October 17, 2009

Bundle di Port Said...

'ko nk poei port said tak?' tanya pak asan..

'lotak yo la namo den,sapo laei yg folo?' jawapanku dengan penuh berkhemah.

'ado gak la awek2 cun folo' jawapan pak asan yg bernada berahi.

Semalam tepat pukul 7 pagi aku ngn budak2 n9 gerak ke port said,bagi sesiapa yg belom tau port said adalah port tuk barang2 bundle.Macam malaysia mana ade port yg ade pasar bundle,yg ada cuma barang2 cargo yg akan dibawa masuk dalam kontena.

Walaupun aku entah dah bape kali pegi tempat ni,aku rasakan nak pegi lagi.Pada mulanye memang aku xtau pun nak beli apa,dari lepak je kat rumah baik jalan2 kan.Dalam pukul 11 pagi kami pun sampai,memandangkan semalam hari jumaat kami pegi ke port fuad tuk solat jumaat dan lunch.Tapi memang macam tu la rutin tahunan kalau pegi jaulah ni,kalau pegi sendiri 2 memang xsinggah pun dekat port fuad tu.

Bila dah settle suma kami pun gerak ke port said dengan menaiki ala2 feri la,sebab die berada antara 2 pulau.Bila sampai nye di tempat yg dicari,budak2 ni bertebaran la mencari barang2 yg dorang idamkan.Bagi aku tak terfikir lagi barang ape nk cari ni,dok tengok je orang beli ape.

Sudah 3 jam berlalu,aku tengok budak lain dah berplastik2 barang yg dorang bawak.Aku pun dengan rasa tercabar terus mulakan operasi mencari,ape yg aku cari?Dalam pale otak aku cari jeans kaler biru,501 saiz 32,yg ade button.Bajet ala2 kepala kain la,tapi ada ke?Xpe la,cari je dulu mana2 tau kot terjumpa pulak kan.

Badan dah berlalek2 ni,tapi habuk pun xde lagi ni.adoi....Jam menunjukan 4.30 petang,kami akan berkumpul gerak balik dalam pukul 7.Masa makin suntuk,aku xde ape lagi ni.Disebabkan telalu panas,aku cari la baju t-shirt dulu.Cari punya cari,jumpa la jersi nike.

'bi kam ya ammu?' tanya ku pada penjual.

'khomsin' jawab pak arab ngn muka slamber badak.

'musymaul ya ammu,da mustakmal musy asli' nadaku makin keras.

'enta a'iz kam?' pak arab 2 mula bertolak ansur.

'khomsah wa ngisyrin ana khud' malas nk bagi muka dah.

Setalah selesai tawar menawar,dapat la harga yg aku nak.Arab ni kalau die letak harga,kite kena mintak separuh dari harga 2.Kalau die xbagi gak,buat2 nak bla la,Pastu mesti dorang akan panggil balik,kalau dorang xpanggil tu korang bla je la.hahaha...

Baju dah dapat,seluar entah bila la ni.Aku terus mencari,pasni jumpa je saiz terus ambil.Yang penting 501 ngn button,kaler ape xkesah la dari xde langsung.Last2 dapat la 2 suar jeans putih ngn hitam,xkesah la yg penting ade.

Dalam pukul 5.30 petang kami pun bergerak pegi makan seafood,syakuragi bajet makan kat tepi pantai la.Nama pun dah seafood kan,mesti tepi pantai punya.Last2 makan dekat ngn pasar,nak murah tempat2 macam ni la.

Bila settle je makan n solat magrib beserta jamak,kami mula gerak ke tramco tuk balik.Dalam kul 10.30 malam kami sampai umah,dload mana2 cite yg tertangguh pastu tidooo...


501 button.........

No comments: