Pages

Sunday, June 12, 2011

Dalam Sebuah Kampung

Di dalam sebuah negara, terdapat sebuah kampung bernama Kampung Denai Lopak Berdarah. Pada suatu hari, telah diumumkan kepada seluruh rakyat jelata bahawa akan diadakan satu pertandingan cerita yang paling panjang. Barangsiapa yang paling panjang ceritanya, maka dia lah yang akan menjadi pemenangnya

Abu : Aku nak masuk la pertandingan tu, confirm aku menang punya

Ali : Tak, aku yang akan menang. Aku dah siapkan cerita yang paling panjang kalau kau nak tahu.

Abu : Aik, baru je hari ni keluar pengumuman bertanding, ko dah siapkan cerita ?

Ali : Tunggu je la abu


Hari pertandingan telah tiba

Ramai yang telah masuk bertanding, tapi semua ceritanya habis awal. Kempunan la si sultan ingin mendengar cerita yang paling pnjang. Telah tiba giliran Ali, tak sampai 10 saat cerita dah habis. Kini masuk pula giliran Abu, sama juga cuma lebih 5 saat saja dari Ali. Kedua dua kempunan tidak memenangi satu apa pun.

Kemudian, tiba tiba datang seorang pemuda yang entah dari arah mana datang terus menuju ke pentas. Dengan muka tidak bersalah, dia terus bercerita. Pada satu hari saya telah pergi ke sebuah hutan, sungguh penat saya hari tu. Sampai lah saya berhenti di sebuah pohon yang rendang, ketika enak bersandar, saya ternampak seekor semut yang besar berjalan di atas pohon itu. Kemudian, keluar pula seekor semut yang kecil, selepas itu pula keluar lagi seekor semut, comel betul semut semut itu. Selepas itu keluar lagi seekor semut, lepas tu keluar lagi semut yang lain. Kemudian keluar la lagi seekor semut yang lain, lepas tu keluar lagi semut yang lain. Begitu lah smpai kesudah, semut saja yang keluar.

" Nampaknya kita sudah jumpa pemenang Dato'. Akhirnya, kita dapat juga mendengar cerita yang paling panjang " kata sultan.

2 comments:

sugar2 kapas strawberry said...

zzzzzzzzz..kira semut mmg takpnh abes

GeNgKaPaK said...

ade je yg abis..huhu