Pages

Free advertising

Thursday, December 2, 2010

Sumbangan

Di sebuah kampung, seorang penghulu mendapati salah seorang penduduk kampungnya yang bernama Lamin tidak pernah membayar tuntutan bulanan kampung. Lamin memang terkenal dan merupakan salah seorang yang terkaya di situ. Penghulu mengambil keputusan untuk berjumpa dengannya.

Tok Penghulu : Selamat pagi En. Lamin.

En Lamin : Selamat pagi, ada apa Tok .. pagi pagi datang ke mari ?

Tok Penghulu : Begini, saya telah mendapati bahawa hanya En. Lamin seorang sahaja yang tidak pernah menyumbang untuk kampung kita. En. Lamin ni kan seorang yang kaya dan berjaya, saya rasa tiada masaalahnya untuk sumbangan yang begitu kecil. Lagipun untuk kemajuan kampung ini juga.

En Lamin : Aduh tok, adakah tok tahu ibu saya sedang sakit dan memerlukan banyak wang untuk mengubatinya ?

Tok Penghulu : Waduh, kalau begitu... saya tak tau pula.

En Lamin : Apa Tok tau juga kalau saudara saya itu seorang veteran perang yang kudung serta buta dan memerlukan biaya perawatan ?

Tok Penghulu : Kalau begitu, tok minta maaf ( sebelum tok penghulu selesai meminta maaf, En. Lamin memotong dan menambah )

En Lamin : Apa tok juga tahu kalau suami kakak saya sudah meninggal dan dia meninggalkan isteri dan 3 anaknya tanpa harta dan warisan ?

Tok Penghulu : ( sekali lagi tok penghulu cuba untuk meminta maaf ).

En Lamin : Jadi, pendek kata. Mereka sendiri saya tidak pernah bagi sumbangan. Inikan pula nak bagi sumbangan untuk tok.

2 comments:

Diane said...

again. post ini agak kelakar. hehe

GeNgKaPaK said...

xgelak pn...